Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل واقع التحول الرقمي في قطاع التعليم الجزائري، من خلال دراسة ميدانية أجريت على مستوى ثانوية زروقي الشيخ بن الدين بولاية مستغانم، باعتبارها مؤسسة تعليمية تسعى إلى الانخراط في مسار الرقمنة التربوية، وقد تناولت الدراسة التحول الرقمي باعتباره عملية شاملة تمس البنية التحتية، التكوين البيداغوجي، الوسائل التكنولوجية، وآليات التفاعل داخل القسم. ولتحقيق أهداف البحث، تم الإعتماد على منهج دراسة الحالة مع توظيف أداة الاستبيان لجمع البيانات من عينة مكونة من ثلاثين (30) أستاذا من مختلف التخصصات،أظهرت نتائج الدراسة أن المؤسسة محل الدراسة تتوفر على حد أدنى من التجهيزات الرقمية، لكن الاستخدام الفعلي لتلك الوسائل يظل محدودا بسبب عدة تحديات، أهمها: ضعف التكوين، غياب الدعم التقني، وتفاوت الممارسات الرقمية بين الأساتذة؛ كما بيّنت النتائج وجود وعي كبير لدى الطاقم التربوي بأهمية الرقمنة، وقد عبر الأساتذة عن حاجتهم إلى التكوين المستمر، وتوفير بنية رقمية حديثة، إضافة إلى ضرورة إدماج مادة "الثقافة الرقمية" في البرامج التعليمية، وتوفير مساعد تقني دائم بالمؤسسة؛ وتقترح الدراسة في الأخير جملة من التوصيات العملية والآفاق البحثية التي يمكن أن تساهم في تعزيز فاعلية التحول الرقمي في المؤسسات التربوية الجزائرية، وفق مقاربة تشاركية ومنهجية مستدامة.
addressed digital transformation as a comprehensive process that affects infrastructure, pedagogical training, technological tools, and classroom interaction mechanisms.To achieve the research objectives, On the case study approach method was adopted, using a questionnaire as a data collection tool targeting a sample of thirty (30) teachers from various disciplines.The findings revealed that the institution under study possesses a minimum level of digital equipment. However, the actual use of these tools remains limited due to several challenges, most notably: lack of training, absence of technical support, and disparities in digital practices among teachers.The results also indicated a high level of awareness among the teaching staff regarding the importance of digitization. Teachers expressed their need for continuous training, the provision of modern digital infrastructure, the integration of a "digital culture" subject into the curriculum, and the presence of a permanent technical assistant at the institution.Finally, the study proposes a set of practical recommendations and research prospects that could contribute to enhancing the effectiveness of digital transformation in Algerian educational institutions, following a participatory and sustainable approa.