Résumé:
تندرج دراستنا المتمثلة في الدلالات الرمزية لمشاهد العنف من مسلسل لعبة الحبار بجزئه الثاني دراسة سيميولوجية لبعض المشاهد ضمن الدراسات السميولوجيا هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المعاني والدلالات والرموز الواضحة والضمنية لمشاهد للعنف في مسلسل لعبة الحبار الجزء الثاني فكان التساؤل الرئيسي في هذه الدراسة هو: ماهي الدلالات الرمزية لمشاهد العنف في المسلسل لعبة الحبار الجزء الثاني؟
استخدمنا المنهج التحليل السيميولوجي كونه الأنسب لمثل هذا النوع من الدراسات كما اعتمدنا على مقاربة رولان بارت كأداة لتحليل وجاءت العينة الدراسة قصدية متمثلة في مشاهد من مسلسل لعبة الحبار إختارنا منها خمس حلقات وذلك لي عدة اعتبارات منها أن الحلقات لم تحتوي على شاهد عنف بارزة وايضا لتكرار لنفس مشاهد العنف في حلقة سابقة وبعد التحليل تم التوصل إلى مجموعة من نتائج تلخصت في ما يلي:
-ظهر العنف بأشكال وأنواع مختلفة في مشاهد لكن الذي طغى هو العنف الجسدي ولفظي وحتى نفسي.
-نجح المخرج في استخدام العناصر البصرية من ألوان وديكور وإضاءة وموسيقى لتجسيد مظاهر العنف.
- استخدام المخرج المشاهد العنيفة في اللعبة فصور لاعبون وهم يتقاتلون بوحشية وفق قواعد لعبة التي يقابلها في الحياة الواقعية قواعد في لنظام الرأسمالي.
_ أظهر لنا المخرج أنه ليس هناك من يولد شرير بل كل وله سبب أدى به لدخول وممارسة العنف في سبيل البقاء، فبرر لنا أفعالهم وأن لكل دافعه من لاعبين إلى جنود وحتى القائد.
Our study, titled The Symbolic Significance of Violence in "Squid Game" Season 2: A Semiological Analysis of Selected Scenes*, falls within the framework of semiological studies. The study aimed to explore the explicit and implicit meanings, connotations, and symbols of violent scenes in Squid Game Season 2. The central research question was: What are the symbolic significances of the violent scenes in Squid GameSeason 2?
We employed a semiological analysis methodology, as it is the most suitable approach for such studies, and relied on Roland Barthes' frameworkas a tool for analysis. The study sample was intentionally selected, consisting of scenes from Squid Game, with five episodes chosen based on specific criteria, including the absence of overtly violent scenes in some episodes and the repetition of similar violent scenes in earlier episodes.
Following the analysis, the key findings were as follows:
- Violence manifested in various forms and types across the scenes, with physical, verbal, and even psychological violence being the most dominant.
- The director successfully usedvisual elementssuch as colors, set design, lighting, and musicto embody the manifestations of violence.
- The director employed violent scenes within the game’s framework, depicting players brutally fighting under the game’s rules, which metaphorically reflect the rules of the capitalist system in real life.
- The director demonstrated that no one is born evil; rather, each character has motives that drive them to engage in violence for survival, justifying their actions—whether they are players, soldiers, or even the leader.
Keywords: Violence – Symbolic Significance – Semiological Analysis – Squid Game، Series – Roland Barthes' Approach