Résumé:
لقد هدفت هذه الدراسة إلى معرفة استخدام الذكاء الاصطناعي في مجال البحث العلمي من قبل طلبة السنة الثانية ماستر تخصص اتصال وعلاقات عامة بكلية العلوم الاجتماعية والانسانية بجامعة عبد الحميد ابن باديس مستغانم، حيث تتمثل أهمية هذه الدراسة في كون أن هذا الموضوع في حد ذاته يعتبر محط اهتمام للعديد نت الطلبة الباحثين من خلال توظيف الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي، حيث انقسمت هذه المذكرة إلى فصلين، حيث تناول الفصل الاول مفهوم الذكاء الاصطناعي وأنواعه وخصائصه ومجالاته وتطوره التاريخي، بينما تناول الفصل الثاني عنصر استخدامات الذكاء الاصطناعي في مجال البحث العلمي، بحيث اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي وأداة الاستبيان لجمع المعلومات بحيث توصلنا إلى العديد من النتائج أهمها:
- اعتماد الطلبة بشكل كبير على تطبيقات الذكاء الاصطناعي وتوظيفها في مجال البحث العلمي بالاخص تطبيق CHTGPT وإنتشار واسع لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في الاوساط الجامعية؛
- استخدام الذكاء الاصطناعي من قبل الطلبة العديد من المهام التعليمية كتلخيص الافكار وتحليل المعطيات وتحرير النصوص؛
- حرص الطلبة على التحقق من المعطيات التي يقدمها الذكاء الاصطناعي و الانعكاسات الايجابية لهذا الاخير على مهارات الطل
This dissertation aimed to explore the use of artificial intelligence in the field of scientific research by second-year Master's students majoring in Communication and Public Relations at the Faculty of Social and Human Sciences, Abdelhamid Ibn Badis University – Mostaganem. The importance of this study lies in the fact that the topic itself has become a growing area of interest for many student researchers through the integration of artificial intelligence into academic research.
The dissertation is divided into two chapters: The first chapter discusses the concept of artificial intelligence, its types, characteristics, fields of application, and historical development. The second chapter focuses on the use of artificial intelligence in the field of scientific research.
This study adopted the descriptive-analytical method and relied on a questionnaire as the primary data collection tool. The main findings of the research include:
• Students heavily rely on AI applications, particularly ChatGPT, in their academic research, with widespread use observed across university settings;
• Students use AI for various educational tasks such as summarizing ideas, analyzing data, and writing texts;
• Students show a strong tendency to verify the information provided by AI tools, and the use of these tools has shown positive impacts on their academic skills.