Résumé:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين التفاؤل وجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت العينة من (150) تلميذ وتلميذة من ثانويتي عبد الحميد دار العبيد وعبد القادر بن زيان "الشعاعي" ببلدية سيدي علي، ولاية مستغانم واستخدمت الباحثة مقياس التفاؤل لسليجمان (1995)، ومقياس جودة الحياة النفسية لكارول رايف. وبعد الإجابة عن أسئلة الدراسة، أسفرت النتائج ما يلي: مستوى التفاؤل لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مرتفع. مستوى جودة الحياة النفسية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي مرتفع. توجد علاقة موجبة بين التفاؤل وجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي. يمكن التنبؤ بجودة الحياة النفسية انطلاقًا من مستوى التفاؤل لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي.
The current study aimed to explore the nature of the relationship between optimism and psychological well-being among second-year secondary school students. To achieve the study objectives, a descriptive correlational approach was used. The sample consisted of (150) male and female students from Abdelhamid Dar El Abid and Abdelkader Ben Zian "Al-Sha'i" secondary schools in the municipality of Sidi Ali, Mostaganem province. The researcher used Seligman's Optimism Scale (1995) and Carol Rieff's Psychological Quality of Life Scale. After answering the study questions, the results revealed the following: The level of optimism among second-year secondary school students is high. The level of psychological well-being among second-year secondary school students is high. There is a positive relationship between optimism and psychological well-being among second-year secondary school students. Psychological well-being can be predicted based on the level of optimism among second-year secondary school students.