Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى الدافع المعرفي لدى تلاميذ التعليم الثانوي والكشف عن فروق في المستوى الدافع المعرفي من حيث التخصص والجنس كل من سنة الثانية شعبة آداب وفلسفة ولعلوم التجريبية.
ولقد استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي الذي يعتمد على وصف الظاهرة كميا وكيفيا، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) تلميذا وتلميذة، استخدمت مقياس الدافع المعرفي من إعداد عمار ميلود (2017) وقد توصلت إلى النتائج التالية:
• مستوى الدافع المعرفي لدى تلاميذ التعليم الثانوي متوسط.
• توجد فروق في الدافع المعرفي لدى تلاميذ التعليم الثانوي حسب التخصص.
• توجد فروق في الدافع المعرفي لدى تلاميذ التعليم الثانوي حسب الجنس.
• توجد فروق في الدافع المعرفي بين تلاميذ شعبة آداب وفلسفة حسب الجنس.
• توجد فروق في الدافع المعرفي بين تلاميذ شعبة علوم التجريبية حسب الجنس.
This study aimed to know the level of cognitive motivation among secondary education students and to detect differences in the level of cognitive motivation in terms of specialization and gender, both in the second year of the Division of Arts and Philosophy and Experimental Sciences.
In this study, the researcher used the descriptive method that depends on describing the phenomenon quantitatively and qualitatively, and the study sample consisted of (120) male and female students, and she used the cognitive motivation scale prepared by Ammar Miloud (2017) and reached the following results:
- The level of cognitive motivation among secondary school students is average.
- There are differences in the cognitive motivation of secondary education students according to specialization.
- There are differences in the cognitive motivation of secondary education students by gender.
- There are differences in cognitive motivation among students of Arts and Philosophy by gender.
- There are differences in cognitive motivation among students in the experimental sciences by gender.