Résumé:
هدفت الدراسة الحالة إلى معرفة طبيعة الاتجاهات النفسية نحو مادة الرياضيات للتلاميذ لدى التعليم الثانوي، حيث أجريت الدراسة بثانوية بن سالم عبد القادر مستغانم ، مارس 2025 ،تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق استبيان يقيس الاتجاهات النفسية نحو مادة الرياضيات والذي أعد من طرف مناع نوردين ، عبد المجيد (2017) ،والذي يتكون من 34 بندا موزعا على 4 أبعاد ، وتم التأكد من الخصائص السيكومترية لأداة الدراسة الاستطلاعية بحساب الصدق والثبات عن طريق العينة العشوائية ،شملت 30 تلميذا(ة) ،وشملت عينة الدراسة الأساسية على 90 تلميذا(ة) بطريقة عشوائية وكانت الأساليب الإحصائية المستخدمة في الدراسة الأساسية كما يلي : النسب المؤوية ،متوسط الحسابي ،الانحراف المعياري ، معامل الارتباط بيرسون ، اختبار ت لعينتين مستقلتين
ولقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
1¬¬ طبيعة الاتجاهات النفسية للتلاميذ نحو مادة الرياضيات كانت موجبة في الأبعاد التالية البعد الأول ، والبعد الثاني ، في حين نجد أنه هناك اتجاهات سلبية في البعد الثالث ، البعد الرابع .
2 لا توجد فروق دالة إحصائيا نحو اتجاهات النفسية لدى للتلاميذ نحو مادة الرياضيات لدى التعليم الثانوي تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث).
3 لا توجد فروق دالة إحصائيا نحو اتجاهات النفسية للتلاميذ نحو مادة الرياضيات لدى التعليم الثانوي تعزى لمتغير التخصص (علمي، أدبي).
The case study aimed to investigate the nature of psychological attitudes towards mathematics among secondary scool students. The study was conducted at ben salem abdelkader high scool , mostagnem , in march 2025 . The descriptive analytical approach was used . Toachieve the study objectives , a questionnaire was applied to measure psychological attitudes towards mathematics , which was prepared by manaa Nourdine and Abdel majeed (2017) . The questionnaire consisted of 34 items distributed over 4 dimensions . The psychometric properties of the exploratory study were verified by calculating validity and reliability through a random sample of 30 male and famle students. The primary study sample included 90 students (1) randomly . The statistical methods used in the primary study were as follows ; percentages , arithmetic mean , standad deviation , persons correlation coefficient , and tests for two independent samples .
The study reached the following results ;
1_ The nature of students psychological attitudes towrads mathematics was postive in the following dimensios the first and second demensions , while we find that there are negative attitudes in the third and fourth dimensions .
2_ there are no statistically significants defferences in students psychological attitudes towards mathematics in secondary education attributable to the gender variable ( males, females