Résumé:
تهدف الدراسة الى تسليط الضوء حول تقنية "بادوفان" وفعاليتها في تحسين اللغة الشفهية لدى أطفال متلازمة داون. وللتحقق من فروض الدراسة، تم اعتماد المنهج شبه التجريبي، حيث قمنا في البداية بتحديد عينة الدراسة التي تكونت من عشر حالات، تتراوح أعمارهم بين 7 و8 سنوات، ويتواجدون بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين ذهنياً في مستغانم.
خضعت هذه العينة للعلاج باستخدام تقنية بادوفان. ولقياس أثر هذه التقنية، تم اعتماد اختبارين:
اختبار "رسم الرجل" لقياس مستوى الذكاء
اختبار اللغة الشفهية "شوفري ميلر"، حيث طُبّق قبليًا وبعديًا
وقد أظهرت نتائج الدراسة فعالية تقنية "بادوفان"، أو ما يُعرف بإعادة التنظيم العصبي الوظيفي، في تحسين اللغة الشفهية لدى الأطفال ذوي متلازمة داون، كما برهنت عليه نتائج اختبار "شوفري ميلر" بعد تطبيق التقنية
The study aims to shed light on the "Padovan" technique and its effectiveness in improving spoken language in children with Down syndrome. To test the study hypotheses, a quasi-experimental method was adopted. Initially, the study sample was selected, consisting of ten cases aged between 7 and 8 years, who are attending the Pedagogical Psychological Center for Mentally Disabled Children in Mostaganem.
This sample underwent therapy using the Padovan technique. To measure the impact of this technique, two tests were used:
1. The "Draw-a-Man" test to measure intelligence level.
2. The "chevry-Miller" spoken language test, applied both before and after the intervention.
The study results demonstrated the effectiveness of the Padovan technique, also known as functional neurodevelopmental reorganization, in improving spoken language in children with Down syndrome, as evidenced by the results of the chevry-Miller test after applying the technique.
Keywords: Padovan, spoken language, Down syndrome