Résumé:
عنوان الدراسة: أثر استخدام العاب حركية معززة بالاستكشافية في تنمية بعض القدرات الحركية والذكاء الحركي لدى تلاميذ الصف الثاني ابتدائي.
"بحث تجريبي على تلاميذ مدرسة سرير بن عودة الجديدة 03 بن داود (09-11) سنة ".
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة إذا كان استخدام الألعاب الحركية المعززة بالاستكشاف له تأثيرإيجابي في تنمية (التوازن والتوافق الحركي) والذكاء الحركي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (9-11) سنة،و يفترض الطالب الباحث أن استخدام العاب حركية معززة بالاستكشاف يؤثر إيجابا في تنمية (التوازن و التوافق الحركي) والذكاء الحركي لدى تلاميذ الصف الثاني ابتدائي، واعتمدنا في دراستنا على المنهج التجريبي ،وشملت عينة الدراسة 36 تلميذ مقسمة على مجموعتين متساويتين ضابطة وتجريبية،وتم التأكد من تجانس وتكافؤ المجموعتين وتم اختيارها بطريقة عشوائية و تمثل نسبتها 69.23بالمائة من المجتمع الأصلي.
أما الأساليب الإحصائية المستخدمة فتمثلت في المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، واختبار ت، ومعامل ارتباط بيرسون، وتوصلنا في بحثنا هذا من خلال المعالجة الإحصائية إلى نتائج دالة إحصائيا في جميع اختبارات الدراسة ولصالح التجريبية حيث كانت قيمة ت المحسوبة على النحو التالي (اختبارات التوازن 3.41-8.65). اختيارات التوافق الحركي (5.56-3.64). اختبارات الذكاء الحركي (3.67-3.09) ومن خلالها نستنتج أن استخدام العاب حركية معززة بالاستكشافيساهم في تنمية (التوازن والتوافق الحركي) مع وجود علاقة ارتباطية بالذكاء الحركي لأفراد العينة التجريبية، وبالتالي يوصي الطالب الباحث بإدراج العاب حركية معززة بالاستكشاف بوحدة تعلمية ضمن البرنامج لتحسين الجانب الصحي(التوازنوالتوافقالحركي)وتنمية الذكاء الحركي لدى الطفل
// // // //
Study Title:The Effect of Using Exploratory-Enhanced Motor Games on the Development of Certain Motor Abilities and Kinesthetic Intelligence among Second Grade Primary Pupils(An experimental study on pupils of Sarir Ben Aouda El Jadida 03 School in Ben Daoud، aged 9–11 years).
This study aims to investigate whether the use of exploratory-enhanced motor games has a positive effect on the development of *balance* and motor coordination، as well as *kinesthetic intelligence*، in primary school pupils aged 9–11 years. The researcherhypothesizesthatincorporatingexploratorymotorgameswillpositively influence the development of theseskillsamong second-grade pupils.
The studyemployed an experimentalmethodology,involving a sample of 36 pupilsdividedequallyinto control and experimental groups. The groups wereconfirmed to behomogeneous and equivalent، and the samplewasrandomlyselected،representing 69.23% of the original population. Statisticalmethodsused in the analysisincluded:Arithmeticmean، Standard deviation، T-test and Pearson correlation coefficient.
The statisticalanalysisrevealed **significantdifferences in favor of the experimental group across all study tests. The calculated T-values were as follows: Balance tests: 3.41 to 8.65،Motor coordination tests: 3.64 to 5.56،Kinesthetic intelligence tests: 3.09 to 3.67. Thesefindingssuggestthat the use of exploratory-enhancedmotorgamescontributes to the development of balance and motor coordination and ispositivelycorrelatedwithkinesthetic intelligence in the experimental group. Accordingly، the researcherrecommendsintegratingsuchgamesintolearningunits as part of the curriculum to enhancebothphysicalhealth (balance and coordination) and kinesthetic intelligence in children.