Résumé:
يهدف هذا البحث إلىمعرفة التحديات التي حالت دون تطبيق منهاج التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الابتدائي من وجهة نظر الأساتذة.
ولأجل ذلك إتبعنا المنهج الوصفي بطريقة المسح بالإعتماد على إستبيان موجه لأساتذة التربية البدنية والرياضية بمرحلة التلعيم الابتدائي، حيث تمثلت عينة الدراسة في (30)أستاذ تربية بدنية ورياضية من المدارس الابتدائية لمقاطعة تيغنيف بولاية معسكر.
وتمثلت أهم نتائج البحث في أن الأساتذة يعانون من صعوبات مرتبطة بمحتوى المنهاج، سواء من حيث كثافة المحاور، أوعدم ملاءمة بعض الأنشطة للفئة العمرية المستهدفة، أو لظروف المؤسسات التربوية من حيث الزمن والفضاء المتاح.
// // // //
Research title: ‘Challenges Facing the Implementation of the Physical Education and Sports Curriculum in Primary Education from the Teachers' Perspective’
This research aims to find out the challenges that prevented the implementation of the physical education and sports curriculum in primary education from the teachers' point of view.
For this purpose, we followed the descriptive survey method by relying on a questionnaire addressed to physical education and sports teachers at the primary education level, where the study sample consisted of (30) physical education and sports teachers from primary schools in Tigneneve district in the state of Camp.
The main findings of the research were that teachers suffer from difficulties related to the content of the curriculum, whether in terms of the intensity of the themes, the inappropriateness of some activities for the target age group, or the conditions of educational institutions in terms of time and space available.