Résumé:
تهدف الدراسة التي بين أيديكم إلى معرفة دور المنشآت والوسائل البيداغوجية في نجاح درس التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الابتدائي.
ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي المسحي بالإعتماد على استبيان موجه للأساتذة، حيث تمثلت عينة الدراسة في أساتذة التربية البدنية والرياضية لمرحلة التعليم الابتدائي البالغ عددهه (40) أستاذ بنسبة بلغت 20.30% من المجتمع الأصلي، اختيروا بطريقة عشوائية.
وجاءت أهم نتائج البحث إلى أن الوضعية الحالية للمدارس الابتدائية من حيث المنشآت والوسائل البيداغوجية غير ملائمة لتحقيق درس التربية البدنية والرياضية.
// // // //
This study aims to find out the role of facilities and pedagogical means in the success of the physical education and sports lesson in primary education.
For this purpose, we followed the descriptive survey method based on a questionnaire addressed to teachers, where the study sample consisted of (40) teachers of physical education and sports for the primary education stage, with a rate of 20.30% of the original population, selected randomly.
The main findings of the research indicated that the current situation of primary schools in terms of facilities and pedagogical means is not suitable for the realisation of the physical education and sports lesson.