Résumé:
تتناول هذه الدراسة فن المنمنمات الإسلامية في الجزائر من خلال تجربة الفنان جيلالي ڨرين، باعتباره أحد الأسماء البارزة التي ساهمت في إحياء هذا الفن التراثي بأسلوب معاصر
يعكس البعد الجمالي والروحي للحضارة الإسلامية. يهدف هذا العمل إلى إبراز الخصوصيات الفنية والجمالية التي تميز المنمنمة الجزائرية، وتحليل كيفية توظيف ڨرين للرموز والتقنيات التقليدية في التعبير عن الهوية الثقافية الوطنية .
وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج، أبرزها أن فن المنمنمات لا يزال يحتفظ بمكانته في التعبير الفني الجزائري المعاصر، كما أن جيلالي ڨرين استطاع من خلال أعماله الجمع بين الأصالة والابتكار، مما ساهم في إغناء المشهد التشكيلي الجزائري. كما أظهرت الدراسة أهمية هذا الفن كوسيلة للحفاظ على الذاكرة البصرية للحضارة الإسلامية، ودوره في ترسيخ القيم الجمالية والرمزية للت ا رث الجزائري ضمن السياق الفني الحديث.
This study explores the art of Islamic miniature painting in Algeria through the experience of the artist Djilali Gharin, considered one of the prominent figures who contributed to reviving this traditional art in a contemporary style that reflects the aesthetic and spiritual dimensions of Islamic civilization. The research aims to highlight the artistic and aesthetic features that distinguish Algerian miniatures, and to analyze how Gharin employed traditional symbols and techniques to express national cultural identity.
The study reached several significant conclusions, most notably that the art of miniature painting continues to maintain its place within contemporary Algerian artistic expression. Djilali Gharin succeeded in combining authenticity with innovation, thus enriching the Algerian visual arts scene. Furthermore, the research emphasized the importance of this art as a means of preserving the visual memory of Islamic civilization and its role in reinforcing the aesthetic and symbolic values of Algerian heritage in the context of modern art.