Dépôt DSpace/Manakin

توظيف التراث في اعمال الفنان رشبد طالبي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بن أحمد مباركي, امال
dc.date.accessioned 2025-10-01T12:31:21Z
dc.date.available 2025-10-01T12:31:21Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29260
dc.description.abstract يعتبر التراث من بين المصادر المهمة للفنانين التشكيليين في الجزائر ولقد فرض حضوره في مختلف الاعمال الفنية الجزائرية الحديثة والمعاصرة نظرا لأهمية التراث في بناء ثقافة الفرد معرفيا وفكريا وفنيا ومدى دوره الكبير في الحفاظ على الهوية، بحيث تعتمد دراسته على الوقوف على القيم الجمالية وتحليل الرموز الفنية والرسائل التعبيرية فالتراث مصدر ثري بالمضامين الفكرية والفنية وحتى الفلسفية التي تمكن الفنان من إثراء تجربته الفنية، ولأن التراث الجزائري غني ومتنوع فقد جذب العديد من الفنانين التشكيليين الذين أحيوا التراث في أعمالهم الفنية أمثال رشيد طالبي، علي سيلام وحسين زياني، لبصير توفيق، وغيرهم...والتي تعبر بوضوح عن الانتماء المتين لهؤلاء الفنانين وتؤكد صلتهم القوية بمجتمعهم، وتمسكهم بتراثهم العريق، لذلك نجد الفنانين التشكيليين كانوا من أوائل من تناولوا مواضيع التراث الفني في لوحاتهم وقد نجحوا في ذلك، ومازالت أعمالهم الفنية شاهدة عليهم حتى اليوم، وهي تعبر بكل صدق عن تراثهم الفني Heritage constitutes one of the fundamental pillars in shaping the cultural identity of individuals and societies, reflecting the sum of historical experiences, customs, beliefs, and aesthetic patterns that distinguish a particular human group. In the artistic context, heritage transforms from a mere memorized past into a living material that is reinterpreted within creative work and employed as a means of expressing belonging, memory, and identity. In the works of artist RachidTalbi, we find this interaction strongly present, as the artist employs heritage symbols, motifs, traditional architecture, folk costumes, and even local stories and legends, not as mere formal decorations, but rather as carriers of profound meanings that embody the concerns of society and reflect its reflections on issues of identity, belonging, and alienation. Talbi reinterprets Algerian visual heritage, particularly that of Oran, through a contemporary visual style that blends expressionism and abstraction, demonstrating how identity can be a constantly evolving project, rather than a static mirror of the past. He does not reproduce heritage, but rather regenerates it artistically, contributing to affirming cultural identity in the face of contemporary challenges, such as globalization and the loss of privacy. In this sense, heritage, in RachidTalbi's experience, becomes not just an artistic subject, but an intellectual and aesthetic stance through which he expresses his vision of himself and the world, establishing a bridge between the past and the present, between the individual and his society, and between artistic creativity and collective memor en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية الأدب العربي والفنون en_US
dc.subject التراث، الهوية الثقافية، العادات والتقاليد، الفنان رشيد طالبي، الذاكرة الجماعية en_US
dc.subject Heritage/Cultural identity/ Customs and Traditions/ Artists RachidTalbi/ Collective memory en_US
dc.title توظيف التراث في اعمال الفنان رشبد طالبي en_US
dc.title.alternative دراسة نقدية تحلبلبة en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte