Résumé:
تهدف الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة الأنشطة الرياضية الصفية في ضبط السلوكات العدوانية لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط، و معرفة طبيعة السلوك العدواني المميز لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط
ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي المسحي بالاعتماد على إستبيان مكون ثلاثة محاور مرتبطة بفرضيات الدراسة، حيث تمثلت عينة الدراسة في (180) تلميذ وتلميذة سنة رابعة متوسط من متوسطات دائرة المحمدية يمثلون (15%) من مجتمع البحث.
وجاءت أهم نتائج الدراسة بالتوصل الى أن الأنشطة الرياضية الصفية تساهم بشكل إيجابي في ضبط السلوكات العدوانية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، وأن الأنشطة الرياضية الصفية الجماعية تؤثر في ضبط أنواع السلوك العدواني (الجسدي، اللفظي، الرمزي) لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المتوسط.
// // // //
The study aims to find out the extent of the contribution of classroom sports activities in controlling aggressive behaviour among students of the fourth year of intermediate education, and the nature of aggressive behaviour characteristic of students of the intermediate stage of education
For this purpose, we followed the descriptive survey method by relying on a questionnaire consisting of three axes related to the hypotheses of the study, where the study sample consisted of (180) male and female students of the fourth intermediate year from Muhammadiya district averages, representing (15%) of the research population.
The main findings of the study were that classroom sports activities contribute positively to controlling aggressive behaviours in middle school students, and that group classroom sports activities affect the control of types of aggressive behaviour (physical, verbal, symbolic) in middle school students.