Résumé:
سعت هذه الدراسة إلى تحليل العلاقة بين الفيلم الوثائقي والواقع، مع التركيز على كيفية بناء الواقع وتمثيله عبر المكونات السمعية البصرية والتقنيات الفنية، وتأثير ذلك على المتلقي. من خلال فصلين، تم في الأول بناء إطار نظري شامل للفيلم الوثائقي والواقع، وفي الثاني، تم تطبيق هذا الإطار على دراسة تحليلية لفيلم وثائقي قصير بعنوان "الحياة في الريف". توصلت الدراسة إلى أن الفيلم الوثائقي لا يعكس الواقع حرفياً بل يقوم بمعالجة إبداعية له، مستخدماً الإضاءة، والألوان، وزوايا الكاميرا، والمونتاج، والرموز، والأصوات الطبيعية، والموسيقى لإنتاج خطاب مؤثر يمتلك مصداقية متصورة. كما أكدت الدراسة قدرة الفيلم الوثائقي على تشكيل مفاهيم وآراء المتلقي، وإثارة استجاباته العاطفية، مما يجعله أداة قوية للتأثير المعرفي والوجداني على المستويين الفردي والاجتماعي
This study aimed to analyze the complex relationship between documentary film and reality, focusing on how reality is constructed and represented through audiovisual components and cinematic techniques, and their impact on the recipient. Divided into two chapters, the first established a comprehensive theoretical framework for documentary film and reality. The second chapter applied this framework to an analytical study of a short documentary film titled "Life in the Countryside." The study concluded that documentary film does not literally reflect reality but creatively processes it, utilizing lighting, colors, camera angles, editing, symbolism, natural sounds, and music to produce an impactful discourse with perceived credibility. The study also emphasized the documentary's ability to shape the recipient's concepts and opinions, and to evoke emotional responses, making it a powerful tool for cognitive and affective influence at both individual and societal levels.