Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
إصافي, عبد الحميد |
|
dc.date.accessioned |
2025-10-02T12:54:36Z |
|
dc.date.available |
2025-10-02T12:54:36Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29289 |
|
dc.description.abstract |
إنّ الاندماج، التّغريب، المسرح الفقير أدوات إخراجيّة يستعملها المخرج؛ ويوظّفها لإنجاح عرضه المسرحيّ، الّذي يهدف إلى التّغيير، والبناء، والثّورة على الفساد.
نذكر المسرح العربي، ونخصّ المسرح الجزائريّ فمسرحية " عدوّ الشّعب "لإبسن" الّتي اقتبسها حيدر بن حسين، الّتي قمنا بمحاولة نقدية لعرضها، لاستشفاف الأسس الإخراجيّة لستان سلافسكي، وبرتولد بريخت، وغروتوفسكي في عرضها، كونها مسرحية واقعيّة، اجتماعيّة، سياسيّة، رمزيّة Directors utilize techniques such as immersion, alienation, and poor theater as key tools to craft successful theatrical productions. These performances often strive for social change and constructive development, aiming to challenge corruption.
In the realm of Arab theater, particularly Algerian theater, Haider Ben Hussein's adaptation of Ibsen's "An Enemy of the People" stands out. Our critical analysis of this play seeks to uncover the directorial principles of Stanislavski, Brecht, and Grotowski as they are reflected in its staging, considering its nature as a work that is realistic, social, political, and symbolic. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
عدوّ الشّعب. الواقعيّة، الاندماج ، التّغريب ، المسرح الفقير ، المصلحة، السّلطة، البيئة، الصّحة. |
en_US |
dc.subject |
An Enemy of the People, Realism, Engagement, Alienation, Poor Theater, purification, Benefit revolution, Authority, Environment, Health |
en_US |
dc.title |
الاخراج بين ستان سلافسكي،بريخت وغروتوفسكي وتأثيره على المسرح الجزائري المعاصر |
en_US |
dc.title.alternative |
مسرحية " عدو الشعب " أنموذجا |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée