Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مساهمة أستاذ التربية البدنية والرياضية في تعزيز الإيقاظ التعليمي وعلاقته بمستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي، وذلك من خلال استقصاء آراء كل من الأساتذة والتلاميذ، وشملت العينة 200تلميذًا من السنتين الرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي، و70أستاذًا من نفس الطور، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من عدد من المدارس الابتدائية وقد تم اعتماد المنهج الوصفي كإطار منهجي للدراسة، ، وتم جمع البيانات باستخدام استمارة استبيان موجهة لكل من التلاميذ والأساتذة، ثم تم تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS، حيث استُخدم اختبار كا تربيع (χ²) إلى جانب التمثيلات البيانية (أعمدة دوائر نسبية) لتحليل المعطيات إحصائيًا، كما أظهرت أهم النتائج أن غالبية الأساتذة والتلاميذ، يرون أن لأستاذ التربية البدنية والرياضية دورًا كبيرًا في تحسين تركيز التلاميذ، وزيادة إدراكهم، وضبط سلوكهم داخل القسم، من خلال الإيقاظ التعليمي الممارس من طرفه والذي يُسهم في رفع مستوى التحصيل الدراسي، أما أهم التوصيات فتمثلت في زيادة الحجم الساعي المخصص لمادة التربية البدنية في الطور الابتدائي، التركيز على التعلم النشط والتعلم بالألعاب، بما يتماشى مع خصائص المرحلة العمرية للتلاميذ، مواصلة البحث في الموضوع باستخدام المنهج التجريبي.
// // // //
Abstract:
This study aims to investigate the contribution of the physical education and sports teacher in enhancing educational arousal and its relationship with the level of academic achievement among primary school pupils. The research was conducted by surveying the perspectives of both teachers and pupils. The sample consisted of 200 pupils from the fourth and fifth grades of primary education, and 70 teachers from the same educational level, selected randomly from several primary schools.
The descriptive method was adopted as the methodological framework for the study. Data were collected using a structured questionnaire directed to both pupils and teachers. The collected data were analyzed using SPSS software, where the Chi-square test (χ²) was applied alongside graphical representations (bar and pie charts) to process the data statistically.
The key findings revealed that the majority of both teachers and pupils believe that the physical education and sports teacher plays a significant role in improving students’ concentration, increasing their cognitive awareness, and regulating classroom behavior, through the educational arousal practices carried out during physical education classes. These practices contribute significantly to enhancing academic achievement.
The main recommendations of the study include Increasing the allocated instructional time for physical education at the primary school level, Emphasizing active learning and game-based learning strategies that align with the developmental characteristics of pupils, Encouraging further research on this topic using the experimental method to provide more robust empirical evidence.