Résumé:
يتناول هذا البحث موضوع فاعلية الصورة التعليمية في تنمية مهارة التحدث لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، من خلال دراسة نظرية وتطبيقية. وقد أظهرت النتائج أن إدماج الصورة في الحصص الشفهية يسهم في تحفيز التلميذ على التعبير، وتنمية رصيده اللغوي، وتنظيم أفكاره. كما تبيّن أن للصورة التعليمية أثرًا إيجابيًا في تسهيل الفهم والتواصل، خاصة في المستويات الدنيا. خلصت الدراسة إلى ضرورة توظيف الصورة بشكل منهجي ومدروس ضمن الحصص اللغوية، مع تقديم مجموعة من التوصيات لتعزيز استخدامها البيداغوجي.
This research deals with the topic of the effectiveness of educational images in developing the speaking skill of primary school students, through a theoretical and applied study. The results showed that the integration of images in oral lessons contributes to motivating students to express, develop their linguistic repertoire, and organise their thoughts. It was also found that educational images have a positive impact in facilitating understanding and communication, especially at lower levels. The study concludes that there is a need to systematically and thoughtfully employ images in language classes, while providing a set of recommendations to enhance their pedagogical use.