Résumé:
يعد العصف الذهني من أهم طرائق التدريس الحديثة، لما له من دور في تنمية التفكير الإبداعي لدى تلاميذ السنة الأولى متوسط. توصلنا إلى أن للتفكير أهمية كونه خاصية إنسانية أساسية تدفع بالفرد إلى استكشاف ما يحيط به، وفهم واقعه من خلال العلم والمعرفة، ولا تتم هذه العملية إلا مع التركيز على الجهود المبذولة لتعميم التعليم وتحسين جودته. وتبين من خلال هذه الدراسة أن التفكير الإبداعي يمثل ركيزة أساسية في بناء الكفاءات، مما يستدعي اعتماد أساليب تدريسية فعالة، مثل العصف الذهني، الذي يوفر بيئة تعليمية محفزة وآمنة تتيح للمتعلمين التعبير بحرية وتوليد أفكار مبتكرة دون قيود أو نقد مباشر
Brainstorming isconsidered one of the most important modern teachingmethods due to itsrole in developingcreativethinkingamong first-year middle schoolstudents. It has been concludedthatthinkingis of great importance, as itis a fundamentalhuman trait that drives individuals to explore theirsurroundings and understandtheir reality through science and knowledge. This processcanonlybeachieved by focusing on efforts to generalizeeducation and improveitsquality. The study shows thatcreativethinkingrepresents a fundamentalpillar in building competencies, which calls for the adoption of effective teachingmethods, such as brainstorming, thatprovide a stimulating and safelearningenvironment. This environmentallowslearners to express themselvesfreely and generateinnovativeideaswithout restrictions or direct criticism.