Résumé:
يعتبراستاذالتربيةالبدنيةوالرياضيةعنصراأساسيافيإقناعالمحيطبقيمةمهنتهالتربوية،فهوالمرشد،المربي،المشجع،المحفزوالمبتكرفكانلزاماأنيتحلىهذاالأخيربكلهذهالصفاتوالقدراتوالمكتسباتالتيينبغيأنتتطورعنطريقالعديدمنالعواملوالمؤثراتخاصةعنطريقمايعرفبالدوراتالتكوينيةإذنفالدوراتالتكوينيةتهدفإلىتجديدالمعارفالنظريةوالتطبيقيةوتحسنمنكفاءةالأستاذفيالتعرفأكثرعلىمنهاجالتربيةالبدنيةوالرياضيةوهذاماتماستخلاصهمنخلالالدراسةالحاليةوالتيتحتعنوان " انعكاساتالدوراتالتكوينيةعلىكفاءةأساتذةالتربيةالبدنيةوالرياضيةفي التعليم المتوسط ".
وقداستخدمنافيهذاالبحثالمنهجالوصفي، مستعملا في ذلك استبيان موجه لأساتذة التربية البدنية والرياضية للتعليم المتوسط، وقدشملتعينةالبحث37أستاذمتوسط بولاية غليزان، حيثأحتوىبحثناعلىبابينشملالبابالأولالجانبالنظريويظمفصلين.أماالبابالثانيوالمتعلقبالجانبالتطبيقيضمفصلينالفصلالأولمنهجالبحثأماالفصلالثانيشملعرضوتحليلومناقشةالنتائجللوصولإلىإثباتأونفيالفرضيةوبالتالياستخلاصالاستنتاجاتوتقديمالاقتراحات،وتختم دراستنابالخاتمةالتييراهاالطالبالباحثمناسبةكحوصلةنهائيةوفيالأخيرأظهرت النتائج أن الدورات التكوينية لها تأثير إيجابي ومباشر ومتعدد الأوجه على كفاءة أساتذة التربية البدنية والرياضية ، كما أكد التحليل أن الدورات التكوينية تلعب دورا حيويا في تعزيز الكفاءات المهنية وتجديد المعارف النظرية والتطبيقية لدى الأساتذة. كما أنها تسهم بشكل ملموس في الارتقاء بجودة النسق التربوي، من خلال مساعدة الاساتذة على حل المشكلات الصفية وتزويدهم بمهارات التقييم الفعال.
// // // //
The physical education and sports teacher is considered an essential element in convincing the surrounding community of the value of their educational profession. They are a guide, educator, encourager, motivator, and innovator. Therefore, they must possess all of these qualities, abilities, and skills, which must be developed through a variety of factors and influences, particularly through training courses. Training courses aim to renew theoretical and practical knowledge and improve the teacher's competence in further understanding the physical education and sports curriculum. This is what was concluded through the current study, entitled "Implications of Training Courses on the Competence of Physical Education and Sports Teachers in Middle School Education."
In this study, we used a descriptive approach, utilizing a questionnaire directed at middle school physical education and sports teachers. The research sample included 37 middle school teachers in the province of Glizan. Our research contained two chapters, the first of which covered the theoretical aspect and comprised two sections. The second chapter, which deals with the practical aspect, includes two chapters. The first deals with the research methodology, while the second chapter includes the presentation, analysis, and discussion of the results to prove or disprove the hypothesis, thus drawing conclusions and offering suggestions. Our study concludes with a conclusion that the student researcher deems appropriate as a final summary. Finally, the results showed that training courses have a positive, direct, and multifaceted impact on the competence of physical education and sports teachers. The analysis also confirmed that training courses play a vital role in enhancing professional competencies and renewing teachers' theoretical and applied knowledge. They also contribute significantly to improving the quality of the educational system by helping teachers solve classroom problems and equipping them with effective assessment skills.