Résumé:
يتناول هذا البحث: الغزل في شعر التروبادور والموشحات، حيث كانت الموشحات الأندلسية قد اتصلت في نشأتها بمجالس الأنس والطرب، فمن الطبيعي أن تطرق في بدايتها أغراض الغزل، واستعراض أبرز خصائص شعره، وهو ما مثّل مقدّمة لمعالجة بحثي؛ كما خصّص الفصل الأول لنشأة الموشحات وأهم شعرائها وذكر أهم الخصائص المتمثلة فيها. أما الفصل الثاني، فقد تضمن نشأة التروبادور مع تسليط الضوء على أهم شعرائه. وأما الفصل الثالث، فقد كان لتوضيح أوجه التشابه والاختلاف بينهما، حيث أن الغزل في شعر التروبادور والموشحات يتسم بالعاطفة الجياشة، حيث يعبر الشعراء عن مشاعر الحب والرومانسية المتفننة، ويظهر التشابه بين الشعرين في استخدام الصور الشعرية والرموز، لكن يختلفان في الأسلوب والبيئة الثقافية
This research deals with: spinning in troubadour's poetry and the mush, as the Andalusian mush had contacted the councils of the people and the Tarab, it is natural that at the beginning it touched on the purposes of spinning, reviewing the most prominent characteristics of his poetry, which represented an introduction to the treatment of my research; the first chapter was devoted to the emergence of mush and its most important poets and mentioned the most important characteristics represented in them. As for the second act, it included the genesis of the Troubadour with the highlight of his most important poets. As for the third chapter, it was to clarify the similarities and differences between them, as the spinning in Troubadour and mush poetry is characterized by great passion, where the poets express feelings of love and romance, and shows the similarity between the two poems in the use of poetic images and symbols, but differ in style and cultural environment