Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام الألعاب المصغرة في تطوير بعض المهارات الأساسية لدى لاعبي كرة القدم أقل من 17 سنة. لتحقيق ذلك اعتمد الباحث على المنهج التجريبي باستخدام مجموعتين: تجريبية طبقت البرنامج التدريبي باستخدام الألعاب المصغرة، وضابطة اتبعت البرنامج التقليدي. شملت المهارات المستهدفة مهارات التمرير والجري بالكرة والسيطرة على الكرة والتصويب وضرب الكرة بالرأس. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة معنوية لصالح المجموعة التجريبية في جميع المهارات محل الدراسة، مما يؤكد فعالية الألعاب المصغرة في تحسين الأداء المهاري لهذه الفئة العمرية. وتمت مقارنة هذه النتائج مع عدد من الدراسات السابقة التي دعمت بدورها النتائج المحققة وأكدت الأثر الإيجابي للتدريبات بالألعاب المصغرة على تنمية القدرات البدنية والمهارية لدى لاعبي كرة القدم الناشئين. توصي الدراسة بضرورة إدماج الألعاب المصغرة ضمن البرامج التدريبية للأندية والمدارس الكروية لما لها من دور فعال في رفع المستوى الفني والبدني للاعبين
// // // //
This study aimed to investigate the impact of using small-sided games on developing some basic skills among under-17 football players. To achieve this, the researcher adopted an experimental approach with two groups: an experimental group trained using small-sided games and a control group following the traditional program. The targeted skills included passing, dribbling, ball control, shooting, and heading. The results revealed significant differences in favor of the experimental group in all skills under study, confirming the effectiveness of small-sided games in improving the players’ technical performance at this age. These findings were supported by several previous studies that highlighted the positive impact of small-sided games training on enhancing physical and technical abilities among young football players. The study recommends integrating small-sided games into football training programs in clubs and academies due to their vital role in raising players’ technical and physical levels.