Résumé:
تناولنا في هذا البحث مظاهر التجريب في رواية (تيميمون) للروائي الجزائري رشيد بوجدرة ، فحاولنا في هذه الدراسة على اكتشاف تمظهر التجريب في الرواية ومحاولةالإجابة على الاسئلة المبرمجة في هذا البحث حيث قسمنا هذا البحث إلى مدخل وفصلين بدورهما يحتويان على مبحثين
ففي المدخل تناولنا فيه الأدب العربي بصفة عامة ثم خصصنا الأدب الجزائري ثم بعد ذلك تطرقنا إلى الرواية العربية المعاصرة ثم الرواية التجريبية ، كما تحدثنا في الفصل الأول عن مفهوم التجريب لغة واصطلاحا في البحث الأول، ثم بعد ذلك تطرقنا إلى علاقة التجريب بالتجربة والإبداع ،أما الفصل الثاني الموسومة بالتجريب في الإبداع الروائي ومظاهره في الرواية ، حيث يمكن التجريب في الإبداع الروائي في تجريب عوالم جديدة و تقنيات سردية ومستويات اللغوية وكذلك في المتن الروائي ، كما تناولنا في البحث الثاني مظاهر التجريب في الرواية تيميمون حيث أنه تمظهر في الغلاف الذي يحتوي على الصور والعنوان ، ثم الإشتغال على اللغة من الفصحى و العامية و كذلك اللغة الأجنبية ، كما يتمظهر في وظائف فاتحة النص الروائي وفي مظاهر العنف أيضا ، كما تناولنا في الملاحق السيرة الذاتية لرشيد بوجدرة وأهم مؤلفاته ، وملخص الرواية ،أيضا عناصر الرواية . وفي الأخير توصلنا إلى مجموعة من النتائج والاستنتاجات التي بلورناها على شكل خاتمة.
In thisresearch, weaddress the manifestations of experimentation in the novel "Timimoun" by the Algerian novelist Rachid Boudjedra. In thisstudy, weattempt to discover the manifestation of experimentation in the novel and attempt to answer the questions posed in thisresearch. Wedividethisresearchinto an introduction and twochapters, eachcontainingtwo sections.
In the introduction, wediscussArabicliterature in general, then Algerian literature. Afterthat, weaddress the contemporaryArabicnovel and the experimentalnovel. In the first chapter, wediscuss the concept of experimentation, bothlinguistically and technically, in the first research. Wethenaddress the relationshipbetweenexperimentation and creativity. The second chapter, titled "Experimentation in NovelisticCreativity and Its Manifestations in the Novel," addresses the possibility of experimentation in novelisticcreativity by experimentingwith new worlds, narrative techniques, and linguisticlevels, as well as in the narrative text. In the second research, weaddress the manifestations of experimentation in the novel "Timimoun," as itmanifestsitself in the covercontaining the images and the title. Wethen explore the language of classical and colloquial Arabic, as well as the Foreignlanguage, as itappears in the openingfunctions of the novel and in the manifestations of violence. In the appendices, wealsodiscuss Rachid Boudjedra'sautobiography and hismost important works, a summary of the novel, and the elements of the novel. Finally, we arrive at a set of results and conclusions, whichweformulate in the form of a conclusion.