Résumé:
يتناول البحث أشكال الصراع في قصص كليلة ودمنة في القرن الثامن الميلادي) ب الذي تميز بالطابع السياسي والاجتماعي المعقد، حيث تعكس كليلة ودمنة صراعات الحيوانات التي ترمز لدسائس البلاط الملكي والتنافس على السلطة والحكمة في إدارة الدولة، بهدف تقديم نصائح أخلاقية وسياسية للحكام فتظهر صراعات كليلة ودمنة متشابكة وطباقية (قصة داخل قصة). أما في خرافات لافونتين(القرن السابع عشر، حيث تأتي صراعات لافونتين مركزة وسردية مباشرة، يركز الصراع فيها على العيوب البشرية العامة مثل الطمع والغرور والغباء عبر مواقف يومية بسيطة، غالبًا ما تنتهي بعقاب المُخطئ أو نهاية مفارقة ، بهدف نقد المجتمع وتقديم حكمة أخلاقية مباشرة بأسلوب ساخر
research examines the forms of conflict in the tales of Kalila wa Dimna (8th century CE), which are characterized by complex sociopolitical themes. Kalila wa Dimna reflects animal conflicts symbolizing royal court intrigues, power struggles, and statecraft wisdom, aiming to provide rulers with moral and political counsel. Thus, its conflicts appear layered and embedded (stories-within-stories).
In contrast, La Fontaine’s Fables (17th century) feature focused and linearly narrated conflicts. These center on universal human flaws—such as greed, arrogance, and folly—through simple everyday situations, often concluding with the transgressor’s punishment or an ironic twist. Their purpose is to critique society and deliver direct moral wisdom through satirical wit."