Résumé:
يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر استخدام مقياس تحليل الخطاب كأداة تعليمية في تطوير مهارات التحليل اللساني لدى طلاب المرحلة الجامعية. وقد اعتمدت الدراسة منهجًا ميدانيًا تطبيقيًا من خلال تصميم استمارة وزعت على عينة من الطلبة، بهدف قياس مدى فاعلية هذا المقياس في تعزيز قدراتهم على فهم وتحليل النصوص من منظور لساني عميق.
كشفت النتائج أن استخدام مقياس تحليل الخطاب ساعد الطلاب على:
• تحسين قدراتهم على تفكيك بنية النصوص.
• تعزيز الفهم السياقي والدلالي للخطاب.
• تنمية مهاراتهم في التحليل النقدي للنصوص.
وتوصي الدراسة بدمج هذا المقياس في المناهج الجامعية وتدريب الأساتذة والطلبة على استخدامه بشكل منهجي يعزز من جودة العملية التعليمية.
This research aims to study the impact of using a discourse analysis scale as an educational tool in developing linguistic analysis skills among university students.
The study adopted an applied field methodology by designing a questionnaire distributed to a sample of students, with the aim of measuring the effectiveness of this scale in enhancing their ability to understand and analyze texts from a deep linguistic perspective.
The results revealed that the use of the discourse analysis scale helped students to:
• Improve their ability to deconstruct the structure of texts.
• Enhance their contextual and semantic understanding of discourse.
• Develop their critical text analysis skills.
The study recommends integrating this scale into university curricula and training both instructors and students to use it systematically in a way that enhances the quality of the educational process.