Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهمية توظيف القصة كأداة تعليمية فعّالة في تنمية المهارات اللغوية لدى تلميذ السنة الثانية ابتدائي، من خلال تحليلها من الجانبين النظري والتطبيقي. وقد تم تنظيم البحث في مدخل وفصلين رئيسيين؛ حيث خُصص المدخل لتعريف القصة، وبيان دورها التربوي والتعليمي في المرحلة الابتدائية.
أما الفصل الأول، فقد تناول المهارات اللغوية الأساسية الأربع: الاستماع، القراءة، التعبير الشفهي، والكتابة، بتبيان كيفية مساهمة القصة في تطوير كل من هذه المهارات لدى المتعلم. في حين خصص الفصل الثاني للدراسة الميدانية، التي حملت عنوان: " أثر توظيف القصة في تنمية المهارات اللغوية – دراسة ميدانية"، حيث تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي مدعّماً بالمنهج الإحصائي.
شملت الدراسة ملاحظة نماذج من دروس القصة التي قدّمها المعلمون، وتحليل طرق تقديمها وأثرها على مستوى التلاميذ اللغوي. كما تم إعداد استبيان وُجّه إلى عينة من المعلمين، جُمعت إجاباتهم وحُللت لاستنتاج نتائج دقيقة تعزز أهداف البحث، وتؤكد الدور الفعّال الذي تؤديه القصة في دعم وتعزيز تعلم اللغة لدى المتعلم في هذه المرحلة التعليمية.This study aims to shed light on the importance of using storytelling as an effective educational tool in developing language skills among second-grade primary school pupils, through both theoretical and practical analysis. The research is structured into an introduction and two main chapters. The introduction is dedicated to defining the concept of the story and clarifying its pedagogical and educational role in the primary stage.
The first chapter addresses the four fundamental language skills: listening, reading, oral expression, and writing, illustrating how storytelling contributes to the development of each of these skills in the learner. The second chapter is devoted to the field study, entitled "The Effect of Using Stories in Developing Language Skills – A Field Study", in which the descriptive-analytical method was adopted, supported by statistical tools.
The study involved observing samples of storytelling lessons delivered by teachers, analyzing their methods of presentation and their impact on students’ language proficiency. Additionally, a questionnaire was designed and distributed to a sample of teachers; the collected responses were analyzed to draw accurate conclusions that support the research objectives and confirm the effective role of storytelling in enhancing and reinforcing language learning at this educational stage.