Résumé:
تهدف هذه الدّراسة إلى معرفة أثر التعدّد اللّغوي على التحصيل اللّغوي للتلميذ نظرًا للأهمية الكبيرة التّي تحلّها اللّغة العربية في مسار العملية التعليمية كونها لغة الأدب والعلم والمعرفة، انطلقت المذكرة من إشكالية رئيسية مفادها : إلى أي مدى يؤثر التعدّد اللّغوي على قدرات التلميذ في اكتساب اللّغة وتعزيز مستواه في لتعبير والفهم ؟
اعتمدت الدّراسة على المنهج الوصفي التحليلي ، وعليه فمسألة التعدّد اللّغوي تدفع بنا لتوضيح ملامحها وذلك بدراسة أسبابها وأهميتها والنتائج المترتبة عنها، حيث كانت لنا دراسة ميدانية في صفوف الأساتذة الذين تعاملوا مع هذه المسألة بالنسبة لتلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، وقد تبيّن لنا من خلال نتائج الدّراسة أنّ التعدّد اللّغوي يمكن أن يكون سلاحًا ذو حدين فمن جهة يعزّز من القدرات المعرفية والذهنية لدى التلميذ ، ومن جهة أخرى قد يؤدّي إلى صعوبات في التحصيل اللّغوي نتيجة التداخل بين اللّغات.
This study aims to understand the impact of multilingualism on students' linguistic achievement. Given the significant importance of the Arabic language in the educational process, as it is the language of literature, science, and knowledge, the study begins with a key question: To what extent does multilingualism affect students' ability to acquire language and enhance their level of expression and comprehension?
The study was based on the descriptive analytical approach, and therefore the issue of linguistic diversity pushes us to clarify its features by studying its causes, importance and consequences, as we had a field study among teachers who dealt with this issue for fourth-grade primary school students, and it became clear to us through the results of the study that linguistic diversity can be a double-edged sword. On the one hand, it enhances the cognitive and mental abilities of the student, On the other hand, it may lead to difficulties in language acquisition as a result of the interference between languages.