Résumé:
• تُعدالصحراءعندعبدالوهابفتحيومبروكبالنويفضاءًشعريًارمزيًايتجاوزالبُعدالجغرافي،لتصبحمرآةللذاتوتجليًالأسئلةالوجودوالهويةفهيليستمجردخلفيةمكانية،بلكيانحيينبضبالحكمةوالصمتوالجمالالقاسيوعبّرعبدالوهابفتحيعنالصحراءكرمزللحنينوالفقد،ومجالللتأملوالبحثعنالنقاء،فيحينجعلهامبروكبالنويذاكرةثقافيةتختزنالتاريخوالأسطورةكلاالشاعرينوظّفاعناصرهاالطبيعيةكالكثبانوالليلوالسرابلبناءصورشعريةعميقةالمعنىومنخلالهذاالتوظيف،نجحافيتحويلالصحراءإلىرمزللفناءوالبقاء،والعزلةوالانتماءوتعكسنصوصهماالتفاعلالحيبينالإنسانوالمكان،وتمنحالقارئتجربةتأمليةتتجاوزحدودالجغرافيا.• The desert, in the poetry of AbdelwahabFethi and Mabrouk Bennoui, represents a symbolicpoeticspacethattranscendsitsgeographical dimension, becoming a mirror of the self and a reflection of existential and identity-related questions. It is not merely a physicalbackdrop, but a living entitypulsingwithwisdom, silence, and harsh beauty. AbdelwahabFethiportrays the desert as a symbol of longing and loss, a realm for contemplation and the search for purity, while Mabrouk Bennouipresentsit as a cultural memory thatpreserveshistory and myth. Bothpoetsskillfullyemploynaturalelements of the desert—such as dunes, night, and mirages—to constructdeeplymeaningfulpoeticimagery. Throughthis use, theysucceed in transforming the desertinto a symbol of bothtransience and permanence, of solitude and belonging. Theirtextsreflect a dynamic interaction betweenhuman and place, offeringreaders a contemplative experiencethatgoesbeyondgeographicalboundaries.
• ا