Résumé:
تهدف دراسة كتاب الفن القصصي في القرآن الكريم لمحمد أحمد خلف الله إلى تحليل رؤيته للقصص القرآني بوصفه فناً أدبياً يهدف إلى التأثير وإنتاج المعنى، لا إلى التوثيق التاريخي. وتبرز الدراسة جماليات الأداء الفني في السرد القرآني من خلال عناصر الحدث والرمز والتصوير والحوار، وتبين كيف يرى خلف الله أن هذه العناصر تنتج في إعجاز النص القرآني. 
كما تستعرض اشكاليات التي آثارها الكتاب والردود التي واجهها، خاصة بسبب تفريقه بين الصدق الفني والصدق التاريخي. ورغم الجدل الذي أثاره الكتاب إلى أنه يعد محاولة جريئة لقراءة النص القرآني قراءة فنية بلاغية موضحة آفاق جديدة لفهم السرد القرآني.The study of The Artistic Form of the Qur'anic Story by Muhammad Ahmad Khalafallah aims to analyze his perspective on Qur'anic narratives as a form of literary art intended to convey meaning and create impact, rather than serve as historical documentation. The study highlights the aesthetic features of artistic performance in Qur'anic storytelling through elements such as plot, symbolism, imagery, and dialogue, and explains how Khalafallah views these components as contributing to the miraculous nature of the Qur'anic text. It also examines the issues raised by the book and the reactions it provoked, particularly due to his distinction between artistic truth and historical truth. Despite the controversy it stirred, the book is considered a bold attempt to interpret the Qur'anic text through a literary and rhetorical lens, opening new horizons for understanding the Qur'anic narrative.