Résumé:
تتناول هذه الدراسة أثر تيار الرواية الجديدة في الرواية الجزائرية المعاصرة، بوصفه مظهرًا من مظاهر التجديد الفني والتعبيري الذي طال البنية السردية بعد الاستقلال. وقد جاءت أهمية الموضوع من كونه يعكس تحوّلًا نوعيًا في الكتابة الروائية، يعبر عن وعي الكُتّاب الجزائريين بالحاجة إلى تجاوز الأشكال التقليدية والانفتاح على التجريب والحداثة. اعتمدت الدراسة المنهج الأسلوبي، من خلال الجمع بين التتبع النظري لمفاهيم الرواية الجديدة وتحليل بعض النماذج التطبيقية. وقد خُصص جانب من البحث لتحليل رواية الحلزون العنيد لرشيد بوجدرة، لما تحمله من عناصر تجريبية تعكس تأثير هذا التيار. وتوصلت الدراسة إلى أن الرواية الجزائرية لم تقتبس تقنيات الرواية الجديدة بشكل آلي، بل أعادت توظيفها بما يناسب السياق المحلي والهموم الذاتية. كما أكدت النتائج على حيوية النص الجزائري وقدرته على التجدد والتفاعل مع الأساليب الحديثة
This study explores the influence of the Nouveau Roman (New Novel) movement on contemporary Algerian narrative writing, as a reflection of artistic and expressive renewalthatreshaped narrative structures afterindependence. The importance of the topic lies in its focus on a qualitative shift in Algerian novelwriting, driven by authors' awareness of the need to move beyondtraditionalforms and embraceexperimentation and modernity. The studyadopts a stylisticapproach, combiningtheoretical exploration of New Novel concepts withtextualanalysis of selectedexamples. A portion of the researchisdevoted to analyzingThe ObstinateSnail by Rachid Boudjedra, a workthatembodiesexperimentalfeaturesinfluenced by thisliterarymovement. The findingsrevealthat Algerian fiction did not passivelyimitate New Novel techniques but ratherrecontextualizedthem to reflect local concerns and realities. The studyhighlights the vitality of Algerian narrative and itscapacity for renewalthrough engagement with modern aestheticforms.