Résumé:
تعالج هذه المذكرة موضوع تعليم اللغة العربية لدى منتسبي فصول محو الأمية وتعليم الكبار، وذلك من خلال دراسة تحليلية لبرنامج محو الأمية وتعليم الكبار، وكيفية تعليم اللغة العربية في صفوف محو الأمية. تهدف الدراسة إلى الكشف عن مدى فعالية البرنامج التعليمي في تمكين المتعلمين من المهارات الأساسية في اللغة العربية (القراءة، والكتابة، والحساب)، مع الأخذ بعين الاعتبار الخصائص العمرية والاجتماعية والنفسية لهذه الفئة ، وقد تم التركيز على كيفية وطرائق تدريس البرنامج والأهداف التعليم. وقد أوصت الدراسة بضرورة تطوير المناهج التعليمية الخاصة بالكبار، وتكوين المتعلمين تكوينًا متخصصًا، واعتماد طرائق تدريس تفاعلية تراعي خصوصية فئة الكبار، وتسهم في تحقيق أهداف محو الأمية بشكل فعّال.This memo addresses the topic of teaching the Arabic language to participants in adult literacy classes through an analytical study of the Adult Literacy and Education Program and the methods of teaching Arabic in literacy classrooms. The study aims to assess the effectiveness of the educational program in equipping learners with the basic skills in Arabic (reading, writing, and arithmetic), while taking into account the age-related, social, and psychological characteristics of this group. The focus was placed on the teaching methods used in the program and its educational objectives. The study recommends the need to develop curricula specifically designed for adult learners, provide specialized training for educators, and adopt interactive teaching methods that respect the unique nature of adult learners and contribute effectively to the goals of literacy eradication.