Résumé:
يتناول هذا البحث أبعاد تعليمية اللغة العربية من خلال التركيز على ثنائية المنهج الصوتي والخطي، باعتبارهما ركيزتين أساسيتين في العملية التعليمية. يُّسلط الضوء على أهمية التكامل بين النطق السليم والكتابة الصحيحة في ترسيخ المهارات اللغوية لدى المتعلمين. كما يناقش البحث دور المنهج التعليمي في تقديم المحتوى التعليمي مع إبراز دور المعلم بوصفه الوسيط الفعال في تفعيل هذه الجوانب داخل القسم، من خلال استراتيجيات تعليمية تحقق الانسجام بين الاستماع، النطق، القراءة، والكتابة. This study explores the dimensions of Arabic language didactics by focusing on the dual approach of phonetic and written methods, considering them as two fundamental pillars of the educational process. It highlights the importance of integrating correct pronunciation and accurate writing in reinforcing learners’ language skills. The study also discusses the role of the educational curriculum in delivering content effectively, while emphasizing the teacher’s role as an active mediator in implementing these aspects in the classroom through instructional strategies that harmonize listening, speaking, reading, and writing.