Résumé:
سعت هذه الدراسة إلى تأثير التعدد اللغوي على عملية تعليم اللغة العربية لسنة الرابعة ابتدائي، وذلك بواسطة مدى تأثير التداخل اللغوي بين اللغة الفصحى واللغة العامية واللغات الأجنبية من حيث الكفاءة اللغوية للتلاميذ، ثم اعتمدت على دراسة مقاربة بين الجانب النظري على مفهوم التعدد اللغوي وأنواعه ومظاهره و مفهوم اللغة العربية وتعليمية اللغة العربية واللغة العربية - الفصحى واللغة العامية وآثار التعدد اللغوي على تعليمية ومفهوم اللغة الأم والسن الأنسب لتعلم اللغة الأجنبية والتداخل بين اللغة الأم واللغات الأجنبية، وبين الجانب الميداني الذي اعتمدت فيه على استبيانات موجهة لتلاميذ اللغة العربية واللغة الفرنسية واللغة الإنجليزية بهدف رصد رأيهم، وقد استندت بالمنهج الوصفي التحليلي نظرا الطابع الاجتماعي للموضوع حيث بينت النتائج التي تم التوصل إليها أن التعدد اللغوي في الوسط المدرسي له أثر على تعليمية اللغة العربية وقد تبين أن التلاميذ يعانون من تداخل لغوي بين اللغة العربية الفصحى واللغات الأخرى. وفي الختام قمت بتقديم مجموعة من التوصيات الهادفة إلى تحسين تعليمية اللغة العربية في ظل الواقع التعدد اللغوي.This studyaimed to examine the impact of multilingualism on the process of teachingArabic to fourth-grade primarystudents, focusing on the influence of languageinterferencebetween Modern Standard Arabic, colloquial Arabic, and foreignlanguages on students' languageproficiency.
The studyadopted a comparative approachbetween the theoretical aspect—whichexplored the concept of multilingualism, its types and manifestations, the concept of the Arabiclanguage, Arabiclanguageteaching, Modern Standard Arabic vs. colloquialArabic, the effects of multilingualism on languageteaching, the concept of the mothertongue, the optimal age for learning a foreignlanguage, and interferencebetween the mothertongue and foreignlanguages—and the fieldwork, whichrelied on questionnaires directed at students of Arabic, French, and English in order to gathertheir perspectives.
The descriptive-analyticalmethodwasused due to the social nature of the topic. The findingsindicatedthatmultilingualism in the schoolenvironmentdoes affect the teaching of Arabic. It wasshownthatstudentssufferfromlanguageinterferencebetween Modern Standard Arabic and otherlanguages.
In conclusion, a set of recommendationswaspresented to improveArabiclanguageteaching in light of the multilingual reality.