Résumé:
تسعى هذه المذكرة الموسومة ب ''تعليمية النحو العربي بطريقة المتون -ألفية ابن مالك نموذجا- "إلى بيان وظيفة المتون النحوية في عملية تعليم النحو، من خلال تبيان أهمية متن ألفية ابن مالك ودورها في تبسيط وتيسير تعليم النحو وإيصال قواعده للمتعلمين. فألفية ابن مالك بما تتميز به من خصائص في الإيجاز والتيسير والوضوح نمط من أنماط التأليف النحوي وحلقة من حلقاته، خاصة وأنها ركزت على أبواب علم النحو التي من خلالها يتم فهم قواعده الأساسية وتثبيتها في عقل المتعلم. This dissertation, entitled “The Didactics of Arabic Grammar Through Texts The thousands – verse poem of Ibn Malek as a model”, seeks to clarify the function of grammatical texts in the process of teaching grammar. It high lights the significance of the thousands – verse poem of Ibn Malek and its role in simplifying and Facilitating grammar instructions and in conveying its rules to learners. The thousands – verse poem of Ibn Malek distinguished by its conciseness, clarity, and ease represent a style of grammatical writing and constitutes a link in its chain- particularly as it focuses on the chapters of grammar that help learners understand and firmly grasp its fundamental rules.