Résumé:
يتناول هذا البحث موضوع تعليمية النحو في ضوء المقاربة التواصلية في التعليم الثانوي، انطلاقًا من أهمية النحو في تنمية الكفاءة اللغوية لدى المتعلم، وقدرته على تحسين التعبير الشفهي والكتابي. يسلط الضوء على محدودية الطرق التقليدية التي ركزت على الجانب الشكلي، مما أدى إلى نفور المتعلمين من المادة، ومن هنا، جاءت المقاربة التواصلية كبديل حديث يربط القواعد بالسياقات الواقعية، ويُشرك المتعلم في بناء المعرفة، يهدف البحث إلى دراسة مدى فعالية هذه المقاربة في تحسين تدريس وتعلُّم النحو، من خلال طرح تساؤلات حول مفهومها، كيفية تطبيقها، والتمييز بين القاعدة والنحو، وقد اُختير الموضوع بدوافع ذاتية كالرغبة في تطوير طرق التدريس، وموضوعية كضعف المتعلمين وقلة الدراسات التطبيقية. وتضمن العمل مدخلًا نظريًا، فصلين نظريين، وفصلًا تطبيقيًا اشتمل على استبيانات وتحليل درس نحوي. واعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي، وواجه
This research addresses the topic of teaching Arabic grammar in light of the communicative approach in secondary education. It starts from the premise that grammar plays a vital role in developing the learner’s linguistic competence and enhancing both written and oral expression. The study highlights the limitations of traditional methods, which have focused primarily on formal aspects, leading to students’ disengagement from the subject. In response, the communicative approach emerges as a modern alternative that connects grammatical rules to real-life contexts and actively involves the learner in knowledge construction. The aim of the research is to examine the effectiveness of this approach in improving grammar teaching and learning, by exploring questions related to its definition, implementation, and the distinction between “rule” and “grammar.” The topic was chosen for both personal reasons—such as an interest in improving teaching methods—and objective ones, such as learners’ weakness in grammar and the lack of applied studies in this field. The structure of the research includes a theoretical introduction, two theoretical chapters, and a practical chapter that involved surveys and an analysis of a grammar lesson. The descriptive-analytical method was adopted, and the study encountered challenges, notably the scarcity of references and applied research. The work concludes with practical recommendations.صعوبات تتعلق بندرة المراجع والدراسات التطبيقية، ليُختتم بتوصيات عملية