Résumé:
يتناول هذا البحث أسس النمو اللغوي عند الطفل ومراحل تطوره منذ الولادة حتى سن الطفولة المبكرة وسن التمدرس، موضحًا كيف يكتسب الطفل اللغة تدريجيًا من خلال التفاعل بين العوامل الفطرية والبيئية والاجتماعية. يبدأ الطفل بإصدار أصوات غير مفهومة كالبكاء والمُتاعاة لتلبية حاجاته، ثم يتطور تدريجيًا إلى استخدام جمل معقدة. ويرتكز اكتساب اللغة على الاستعداد البيولوجي، وبيئة محفزة داعمة، وتفاعل إيجابي. وتُعرض في البحث أبرز النظريات المفسرة لهذه العملية، ومنها: النظرية السلوكية التي ترى أن اللغة تُكتسب بالتعزيز، والفطرية التي تفترض وجود جهاز داخلي لاكتساب اللغة، والمعرفية التي تعتبر أن التفكير يسبق اللغة، والاجتماعية التي تشدد على أهمية التواصل. ويؤكد البحث أهمية الكشف المبكر عن التأخر اللغوي، ودور الأسرة والمربين في دعم النمو اللغوي، إلى جانب أهمية الوسائل التعليمية والتكنولوجية في تعزيزه.This research explores the foundations of language development in children and the stages of its progression from birth to early childhood and the school-age years. It highlights how children gradually acquire language through the interaction between innate, environmental, and social factors. Language development begins with unintelligible sounds such as crying and cooing used to express needs, eventually advancing to the use of complex sentences. Language acquisition relies on biological readiness, a stimulating and supportive environment, and positive interaction. The study presents key theories of language acquisition, including: the behaviorist theory, which views language as learned through reinforcement; the innatist theory, which proposes that children possess an internal mechanism for language acquisition; the cognitive theory, which argues that thinking precedes language; and the social interaction theory, which emphasizes the necessity of communication for language development. The research underscores the importance of early detection of language delays, the vital role of families and educators in supporting language development, and the effective use of educational and technological tools to enhance language growth.