Résumé:
تناولت هذه المذكرة موضوع المسرحية التاريخية التي تدور حول حياة كليوباترا، الملكة المصرية، والتي شكلت مصدر إلهام للعديد من المسرحيات في مختلف لغات العالم، وقد تنوعت هذه الأعمال باختلاف الكتّاب والفترات الزمنية التي كُتبت فيها، إذ تتأثر صورة كليوباترا في كل مرة بميول المؤلف وظروفه الموضوعية والفكرية.
وبرز نموذجان مهمان في تصوير شخصية كليوباترا، هما: أحمد شوقي وويليام شكسبير. فقد قدمها شوقي في مسرحيته "مصرع كليوباترا" بوصفها ملكة وطنية تسعى لخدمة مصر والدفاع عنها، بينما صورها شكسبير في "أنطونيو وكليوباترا" تصويرًا أقرب إلى الرواية التاريخية الرومانية، مما أظهر تباينًا واضحًا بين العملين في تقديم الشخصية وأبعادها.
وقد حاولنا في هذه المذكرة تقديم دراسة مقارنة بين المسرحيتين، للكشف عن أوجه التشابه والاختلاف في معالجة كل من شكسبير وشوقي لشخصية كليوباترا ضمن السياق التاريخي والفني لكل منهما.This dissertation addresses the historical play centered on the life of Cleopatra, the Egyptian queen, who has inspired numerous theatrical works across various world literatures. These portrayals have differed from one writer to another and across time periods, as each depiction is shaped by the author’s perspective and the surrounding socio-cultural context.
In this regard, two prominent representations stand out : those of Ahmed Shawqi and William Shakespeare. Shawqi presents Cleopatra in his play The Death of Cleopatra as a patriotic queen fighting for the advancement and defense of Egypt, while Shakespeare, in Antony and Cleopatra, portrays her more in line with Roman historical narratives, which creates a stark contrast between the two versions.
This dissertation attempts a comparative study between the two plays, highlighting the similarities and differences in how both playwrights interpreted and constructed the character of Cleopatra within their respective historical and artistic frameworks.