Résumé:
-تتمحور هذه الدّراسة في مدى تأثير تدريس لغتين أجنبيتين في الطّور الابتدائي،وبالخصوص في السّنة الثّالثة ،وكيف يمكن أن يترك أثرا واضحا على التّحصيل الدّراسي للتّلاميذ،هذا الأثر لا يتّسم بطابع واحد،بل يختلف من تلميذ لآخر ،حيث يفيد هذا التّعدّد اللّغوي و يساهم في تطوير قدرات التّلاميذ المعرفية و اللّغوية و يساعد على تحسين المستوى العام،في المقابل وجد آخرون صعوبات في مسايرة البرنامج،إذ أدّى التّداخل اللّغوي أحيانا إلى التّشويش لديهم و صعوبة في التّركيز،ما انعكس سلبا على نتائجهم.
-و خَلُصَت الدّراسة إلى أنّ إدراج أكثر من لغة أجنبية في هذا المستوى يتطلّب شروطا دقيقة ،من بينها تأهيل الأساتذة بشكل كافٍ،وتقديم اللّغات بطريقة مدروسة تتماشى مع قدرات التّلاميذ،غلى جانب ضرورة أخذ الفروق الفردية بعين الاعتبار لضمان تحقيق نتائج إيجابية.This study focuses on the impact of introducing two foreign languages at the primary level, particularly in the third grade, and how it can significantly affect students' academic performance. This impact is not uniform, as it varies from one student to another. For some, this multilingual exposure proves beneficial, contributing to the development of their cognitive and linguistic abilities and helping to improve their overall academic level. On the other hand, some students faced difficulties keeping up with the curriculum, as the linguistic overlap sometimes caused confusion and concentration issues, negatively affecting their performance. The study concluded that introducing more than one foreign language at this educational stage requires precise conditions, including adequate teacher training and a well-structured language teaching approach that aligns with students’ abilities, in addition to taking individual differences into account to ensure positive outcome