Résumé:
هدفت د ا رستنا إلى التعرف على كيف كان الأدب المقارن بين المنهجين التاريخي
والنقدي، حيث تضمنت د ا رستنا مدخل وثلاثة فصول، فكان المدخل مخصصا لنشأة الأدب
المقارن، أما الفصل الأول المتمثل فجاء موسوما ب: "المدرسة الفرنسية والمنهج التاريخي"
تطرقنا فيه إلى تعريف المدرسة الفرنسية وكذلك أعلامها، وبرزنا شروط ومبادئ المنهج
التاريخي، وجاء الفصل الثاني تحت عنوان " المدرسة الأمريكية والمنهج النقدي" تحدثنا على
أزمة الأدب المقارن وتبلور المدرسة الأمريكية وكيف كان بروز المنهج النقدي في الأدب
المقارن وذكرنا أهم أعلام المدرسة الأمريكية النقدية، وأخي ا ر الفصل الثالث الذي جاء تحت
عنوان "مقارنة بين المنهج التاريخي والمنهج النقدي" وذكرنا فيه أوجه الشبه والاختلاف بين
المدرسة الفرنسية والأمريكية
.Our study aimed to explore how comparative literature evolved
between historical and critical approaches. Our study included an
introduction and three chapters. The introduction was devoted to the
emergence of comparative literature. The first chapter, titled "The French
School and the Historical Approach," defined the French school and its
figures, highlighting the conditions and principles of the historical
approach. The second chapter, titled "The American School and the
Critical Approach," discussed the crisis of comparative literature, the emergence of the American school, and the emergence of the critical
approach in comparative literature. We also discussed the most prominent
figures of the American critical school. Finally, the third chapter, titled "A
Comparison between the Historical Approach and the Critical Approach,"
discussed the similarities and differences between the French and
American schools.