Résumé:
تسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على تعليمية علم العروض في المرحلة الجامعية، انطلاقًا من واقع تدريسه لطلبة السنة الأولى جذع مشترك بقسم الدراسات اللغوية والأدبية. انبثقت إشكالية البحث من ملاحظة صعوبات حقيقية يواجهها الطلبة في استيعاب هذا العلم وتطبيق قواعده، نتيجة جملة من العوائق المرتبطة بالمعلم، والمنهاج، والمتعلم على حد سواء. وارتكزت الدراسة على منهج وصفي تحليلي، من خلال تحليل البرنامج البيداغوجي المعتمد في مقياس العروض، ورصد طرائق التدريس المعتمدة، ومدى تفاعل الطلبة مع المحتوى التعليمي.
وتوصلت الدراسة إلى أن تعليم العروض يحتاج إلى مقاربات تدريسية تجمع بين النظري والتطبيقي، وتراعي الطابع الإيقاعي للمادة، مع ضرورة توظيف الوسائط الحديثة، وتبسيط المصطلحات وتكييفها مع المستوى المعرفي للطلبة
.This study aims to shed light on the didactics of Arabic prosody (‘ilm al-‘arūḍ) at the university level, focusing on its instruction for first-year students in the common core of the Department of Linguistic and Literary Studies. The research problem emerged from observing real difficulties students face in understanding and applying the rules of prosody, due to various obstacles related to the instructor, the curriculum, and the learner. The study adopts a descriptive-analytical approach by analyzing the pedagogical program of the course, evaluating teaching methods, and examining students' interaction with the instructional content.
The study concludes that teaching Arabic prosody requires integrative approaches that combine theory and practice, account for the rhythmic nature of the subject, utilize modern technological tools, and simplify technical terminology to suit the learners’ cognitive level.