Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء أهمية النشاط الرياضي الصفي في التخفيف من مظاهر فرط الحركة الزائدة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وبشكل خاص لدى الفئة العمرية الممتدة من 6 إلى 8 سنوات. وقد ركزت الدراسة على توظيف الأنشطة الحركية الموجهة داخل البيئة الصفية بوصفها أداة تعليمية وتربوية فعالة تسهم في تعديل السلوك الحركي والانفعالي لدى الأطفال الذين يُظهرون اضطرابات في التركيز وفرطا في النشاط. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، مستندة إلى أدوات جمع بيانات شملت الملاحظة المنظمة واستبيانا موجها إلى المعلمين، بهدف تتبع التغيرات السلوكية التي طرأت على التلاميذ بعد إدراج النشاط الحركي ضمن البرنامج الصفي اليومي. 
وقد أظهرت النتائج أن لهذا النوع من الأنشطة تأثيرا إيجابيا ، تمثل في تقليص حدة السلوكيات الزائدة، وتعزيز مستويات الانتباه داخل القسم، فضلا عن تحسن واضح في التفاعل الاجتماعي وانضباط التلاميذ داخل الوسط المدرسي. 
// // // //
Abstract :
This study aims to investigate the importance of in-class physical activity in reducing symptoms of hyperactivity among primary school students, specifically those aged between 6 and 8 years. The research focused on the use of guided motor activities within the classroom environment as an effective educational and pedagogical tool to help modify both motor and emotional behavior in children who exhibit attention disorders and excessive activity.
The study employed a descriptive analytical method, relying on data collection tools such as structured observation and a questionnaire directed at teachers, in order to track behavioral changes in students after incorporating physical activities into the daily classroom program.
The findings revealed a clear positive impact of these types of activities, which included a reduction in the intensity of hyperactive behaviors, improved attention levels within the classroom, and a notable enhancement in social interaction and student discipline within the school environment.