Résumé:
هدفت الدراسة الى معرفة فاعلية إستخدام  الفيديو التعليمي ودوره في مساعدة أساتذة التربية البدنية والرياضية في العملية التعليمية. وتم استخدام المنهج الوصفي كونه ملائم لطبيعة الدراسة، وتم تصميم استبيان مقسم الى 3 محاور يضم 23سؤال، تم توزيعه على عينة من أساتذة التربية البدنية والرياضية الذين يدرسون في معهد ولاية مستغانم والذي قدر عددهم ب (21) أستاذا اختيروا بطريقة عشوائية، ومن خلال المعالجة الإحصائية اسفرت النتائج عما يلي:
الفيديو التعليمي يسهل على الأستاذ تقديم نماذج أداء مثالية للحركات الرياضية، ويوفر للأساتذة فرصة التركيز على تصحيح أداء الطلاب بدلا من إعادة الشرح المتكررة.
يعمل الفيديو التعليمي على تعزيز قدرة الطلاب على تطبيق المهارات الرياضية في الممارسة العملية ويحسن من فهمهم لمراحل الأداء الحركي و المهاري.
يساعد الفيديو التعليمي في تقديم المحتوى الرياضي بطريقة أكثر وضوحا وسهولة ويساهم في جعل الدروس التطبيقية أكثر تننظيما و فاعلية.
وعليه ينصح باستخدام الفيديو التعليمي لما له من دور هام في العملية التعليمية.
// // // // //
Abstract in English:
This study aimed to examine the effectiveness of using educational video and its role in assisting physical education teachers in the teaching process. The descriptive method was used as it suits the nature of the study. A questionnaire divided into three sections with 23 questions was designed and distributed to a sample of 21 physical education teachers working at the Institute of Mostaganem, selected randomly.  
The statistical analysis yielded the following results:  
- Educational video makes it easier for teachers to present ideal performance models of sports movements and provides them with the opportunity to focus on correcting students' performance rather than repeating explanations.  
- Educational video enhances students' ability to apply sports skills in practice and improves their understanding of the stages of motor and technical performance.  
- It helps present sports content in a clearer and simpler way, contributing to making practical lessons more organized and effective.  Therefore, the use of educational video is recommended due to its significant role in the teaching process.