Résumé:
هدف هذا البحث إلى دراسة دور الأنشطة الرياضية المدرسية في تنمية الثقة بالنفس لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. حيث اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي مستفيدًا من مقياس الثقة بالنفس لشريف نزيم. وقد تم تطبيق هذا المقياس على عينة مكونة من 80 تلميذًا وتلميذة من مدارس التعليم الابتدائي بمدينة رأس الماء وسيدي بلعباس، موزعين بين ممارسين وغير ممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية من كلا الجنسين. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث الممارسين أو غير الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية في مستوى الثقة بالنفس، بينما وجدت فروق دالة لصالح الذكور الممارسين مقارنة بغير الممارسين، ولصالح الإناث الممارسات مقارنة بغير الممارسات. وتبرز هذه النتائج أهمية تخطيط الأنشطة الرياضية المدرسية بطريقة تتناسب مع الخصائص العمرية والفروق الفردية والجندرية، مع ضرورة دعمها بأساليب تعليمية فعالة وإرشاد نفسي ملائم لتحقيق أهدافها التربوية
// // // //
This study aims to examine the role of school sports activities in developing self-confidence among primary school pupils. The researcher employed the descriptive analytical method using the Self-Confidence Scale developed by Cherif Nazim. The scale was applied to a sample of 80 male and female pupils from primary schools in Ras El Ma city and Sidi Bel Abbès province, divided into practicing and non-practicing groups for physical education classes. The findings revealed no statistically significant differences in self-confidence level between practicing or non-practicing males and females. However, significant differences were found in favor of practicing males compared to non-practicing males, and in favor of practicing females compared to non-practicing females. These results underscore the importance of designing school sports activities that are age-appropriate and considerate of individual and gender differences, supported by effective teaching strategies and proper psychological guidance to achieve the desired educational outcomes.