Résumé:
The current study aims to design a Computer program “ a Software” for assessing, evaluating, and guiding football players ( less than 17 years old) according to the playing lines depending mainly on the morphological indicators, fitness and skill elements.
For reaching the goal, the investigator depended mainly on the descriptive approach through which he made his experiment with a sample of 208 teenage players (aged between 15 and 16 years old) of the 1st and 2nd National Professional championship. Worthwhile, the researcher used a set of physical measurements such as; Weigh , Height, Body mass index, and lipids. As well as he depended on a couple of physical tests as; (Luc Légèr test) for measuring VO2 max, speed test of 10 and 40m, vertical jump stability test. And for assessing the skillful side, the investigator went through the test of “Running the ball for a distance of 30m and 30m x 5 and testing the rate of controlling the ball in a specified area ( Huit).
It is worth mentioning that the most prominent results of the current study have shown that there is an existence of statistically significant differences between the playing lines at the level of “Body weight, height, body max index, maximum oxygenic consumer, 10m speed, running with the ball of 30m x 5 and the rate of controlling the ball in specific areas. In these variables, the researcher has determined some standard levels according to the playing lines.
On the other hand, the present study has resulted that there are couple of differences significant statistically between the playing lines at the level of “Lipids, vertical jump of stability, speed of 40m, and running the ball of 30m”. Within these variables, the investigator has determined some common standard levels between the playing lines. After all, the examiner has resulted that the suggested computer program ( Software) is really efficient for evaluating, assessing and guiding footballers (who are less than 17 years old) according to the playing lines which depended on the variables mentioned above.
By the end of this investigation, the researcher recommends using this program in the operation of assessment and guidance of teenage footballers less than 17 years old and the use of modern technology in the Algerian football and designing more “soft wares” to other footballers in different ages and variables...................تهدف الدراسة إلى تصميم برنامج حاسوبي لتقييم و توجيه لاعبي كرة القدم أقل من 17 سنة حسب خطوط اللعب وفق المؤشرات المورفولوجية و عناصر اللياقة البدنية و المهارية.
و لتحقيق ذلك اعتمد الطالب الباحث على المنهج الوصفي على عينة وطنية قدرت بـ 208 لاعبين للبطولة الوطنية المحترفة الأولى و الثانية تتراوح أعمارهم ما بين 15 و 16 سنة لموسم 2013/2012، مستعملا في ذلك مجموعة من القياسات الجسمية تمثلت في وزن الجسم،طول القامة، مؤشر كتلة الجسم، و نسبة الدهون، كما اعتمد على مجموعة من الاختبارات البدنية تمثلت في اختبار Luc Léger لقياس VO2max، اختباري السرعة 10 و 40 متر، و اختبار الوثب العمودي من الثبات، و لتقييم الجانب المهاري استعمل كل من اختبار الجري بالكرة لمسافة 30 متر، اختبار الجري بالكرة 30متر x 5 و اختبار التحكم في الكرة في مساحة محددة (Huit).
و قد أسفرت أهم النتائج على وجود فروق دالة إحصائيا بين خطوط اللعب في كل من وزن الجسم، طول القامة، مؤشر الكتلة الجسمية، المستهلك الأقصى الأكسجيني، السرعة 10متر، الجري بالكرة 30مترx5، و التحكم في الكرة في مساحة محددة، و تم تحديد مستويات معيارية حسب خطوط اللعب في هذه المتغيرات، في حين أسفرت نتائج الدراسة على وجود فروق غير دالة إحصائيا بين خطوط اللعب في كل من نسبة الدهون، القفز العمودي من الثبات، السرعة 40 متر و الجري بالكرة 30 متر، و تم تحديد مستويات معيارية مشتركة بين خطوط اللعب في هذه المتغيرات، و استنتج الطالب الباحث أن البرنامج الحاسوبي المقترح يقيم و يوجه لاعبي كرة القدم أقل من 17 سنة حسب خطوط اللعب حسب المتغيرات التي تم ذكرها في أقل زمن و جهد و أكثر دقة.
و أوصى الطالب باستعمال هذا البرنامج في عملية التقييم و التوجيه للاعبي كرة القدم أقل من 17 سنة و إدخال التكنولوجيا الحديثة في كرة القدم الجزائرية و تصميم مزيد من البرامج الحاسوبية لفئات عمرية أخرى و على متغيرات أخرى......................L’étude vise la conception d’un programme informatique (logiciel), permettant l’évaluation et l’orientation des jeunes footballeurs de moins de 17 ans vers les compartiments de jeu, suivant les indices morphologiques et les éléments liés à la condition physique et technique.
Et afin de concrétiser cet objectif, l’étudiant-chercheur s’est basé sur l’observation et la description d’un échantillon composé de 208 joueurs issus du championnat professionnel algérien I et II de la saison 2012/2013 et dont les âges varient entre 15 et 16 ans.
Pour ce faire, l’étudiant-chercheur a eu recours à une panoplie de mesures corporelles qui lui ont permis d’estimer le poids du corps, la stature, l’indice de la masse corporelle et le taux de graisse. Aussi, une série de tests de Luc Léger et autres lui étaient indispensables pour mesurer le taux de consommation maximale de l'oxygène VO2max, la vitesse 10 et 40 mètres, la détente de la position debout, mais pour évaluer le côté technique, il a eu recours au test de conduite de balle sur 30 mètres, au test de conduite de balle sur 30 mètres X 5 et enfin au test de maitrise de balle dans un espace réduit (Huit).
Les principaux résultats ont révélé l’existence d’écarts statistiquement significatifs entre les compartiments de jeu suivant le poids du corps, la stature, l’indice de la masse corporelle, la consommation maximale de l’oxygène vo2max, la vitesse sur 10 mètres, la conduite de balle sur une distance de 30 mètres X 5 et aussi la maitrise de balle dans un espace réduit. Il a été déterminé en outre, des critères normatifs communs aux trois lignes de jeu suivant ces mêmes variances. L’étudiant-chercheur en a déduit que le programme informatique (logiciel) proposé, évalue et oriente les footballeurs de moins de 17 ans vers les compartiments de jeu suivant les variances précitées en un temps record et avec une grande précision.
L’étudiant-chercheur recommande l’utilisation de ce programme dans l’évaluation et l’orientation des jeunes footballeurs de moins de 17 ans et l’introduction de la technologie moderne dans le milieu du football et la conception davantage de programmes informatiques adaptés d’autres tranches d’âge et suivant d’autres variances.