Résumé:
هدفت الدراسة إلى تقييم مدى إسهامات بعض عناصر البيئة المدرسية في توفير شروط التربية الابداعية في المجال الرياضي لدى التلاميذ المتفوقين بالتعليم المتوسط ، وقد تكونت عينة الدراسة من أساتذة التربية البدنية والرياضية في التعليم المتوسط حيث قدر تعدادهم بـ70 استاذ من ولاية مستغانم ، واستخدم الباحثون المنهج الوصفي المسحي ، وتمثلت أداة الدراسة في استبيان للإستطلاع الرأي مكون من اربع محاور رئيسة و قد أظهرت نتائج هذه الدراسة ان:
- منهاج ت.ب ر في التعليم المتوسط لا يساعد على تنمية القيم الإبداعية لدى التلاميذ المتفوقين.
- مدرس التربية البدنية يساهم في تنمية القيم الإبداعية بدرس ت.ب.ر لدى التلاميذ المتفوقين.
- الأنشطة الصفية و اللاصفية تساهم بقدر فعال في تنمية القيم الإبداعية لدى التلاميذ المتفوقين
وقد قام الباحثون بوضع بعض التوصيات في ضوء نتائج الدراسة:
تهيئة الظروف البيئة المدرسية المناسبة للمتفوقين وفق الإمكانات المتاحة مع توفير سبل الرعاية المناسبة لضمان أكبر قدر ممكن من التميز في أدائهم.
Abstract
This study aimed to Evaluating the extent of contribution of some elements of school environment in providing the creative education conditions of In the field of sports among students talented education medium, The study sample consisted of professors of physical education and sports In middle school education with of estimated population of 70 of professor from the state Mostaganem.-The researchers used a descriptive survey method, and Represented in a questionnaire study tool for opinion survey component Of the four main axes.,The results of this study have shown the following:
- The physical education curriculum In middle school education does not help The development The the creative values among pupils talented.
- Physical education teacher contributes to the development The creative values In lesson physical education and sports among pupils talented.
- the classroom and extracurricular The activities contribute significantly and effectively In The creative development of values among pupils talented
- The researchers put some of the recommendations In the light of the results The study: -The creation of conditions appropriate the school environment for outstanding students according to available possibilities. With The provision of appropriate care to guarantee as much as possible of excellence in their performances.
KEY WORDS: Evaluation _ System School Environment _ conditions of creative education _ pupils talented