Résumé:
لقد احتلتّ مسألة "الألوهية" مكانة جدّ مهمة في فلسفة الفارابي، وذلك لأنها كانت من أهم
القضايا الفلسفية التي أثيرت في بيئته الإسلامية، فلقد وجد الفارابي في عصر تميز بكثرة
الجدالات والمناقشات التي كان أكثرها يدور حول الألوهية وعلاقتها بالعالم وال كثرة، سواء من
قبل الصوفية أو المتكلمين أو الفلاسفة الذين تفلسفوا في المسائل العقدية وحاولوا ربطها بالعقل.
وفي ضوء هذا انبرى الفارابي إلى معالجة قضية الألوهية بصيغ البرهنة العقلية والمنطقية
وحاول إدخال الروح الفلسفية عليها. فما مقدار ابتكاره الفلسفي؟ وما هي أهم التيارات الفلسفية
التي أثرت في فلسفته الإلهية؟
إن البحث في نظرية الألوهية لدى الفارابي لا يؤول إلى حلّ مشكلات دينية مخصوصة بل
يقود إلى فهم النسق الفلسفي المرتبط عنده بمسائل النبوة والسياسة والحاكم والنظريات المذهبية
المرتبطة بها، وهو ما يعني أن فهم الفارابي في كليته لا يمر إلا عبر فهم الأسس الفلسفية ذات
التوجه الأفلاطوني المحدث للإمساك بالخيط الهادي إلى المنظومة المعرفية والمواقف المؤسسة
لخصوصيته الفلسفية من جهة ولخصوصية توجهاته السياسية والدينية من جهة أخرى.
Description:
The question of the "Divinity" occupied an important place in the philosophy
of El Fârâbî, because it was one of the biggest questions of his Islamic
environment. El Fârâbî was in an era full of controversy and polemics, most of
which were about divinity and its relationship to the world and multiplicity,
whether by Sufism, kalâm, or the philosophy of which philosophers have tried to
connect the issues of belief with reason.
In this sense, El Fârâbî treated this question of divinity with a rational and
logical argument, trying to scratch it by a philosophical spirit. What philosophical
creativity in El Fârâbî ? What philosophical doctrines have influenced his
philosophy of divinity?
The research on the theory of divinity in El Fârâbî was not made to solve
specific religious problems but it led to understand the philosophical system
related to the questions of prophecy, politicis, the governor , and doctrinal theories
related to it ; which means that El Fârâbî could understand this question only by
the philosophical foundations of Neo-Platonism to have the thread of his
philosophical system on one side, and his political and religious tendencies on the
other side.