Résumé:
لخص:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أهمية توظيف تطبيقات التواصل الاجتماعي في
ميدان التسويق الالكتروني، حيث تندرج ضمن الدراسات المسحية الميدانية، التي تم إجرائها
بمؤسسة .eurl mobidecوقد انطلقنا في دراستنا من التساؤل الرئيسي التالي: إلى أي
مدى يتم توظيف تطبيقات التواصل الاجتماعي في ميدان التسويق الالكتروني بمؤسسة eurl
mobidec؟ كما قمنا بتقسيم الدراسة إلى جانب نظري وآخر تطبيقي، واعتمدنا على المنهج
الوصفي من اجل وصف الظاهرة وتفسيرها وتحليلها، كما اعتمدنا على أدوات الاستمارة
والملاحظة من اجل جمع البيانات الميدانية، حيث قمنا باختيار عينة قصدية متمثلة في
الزبائن المشتركين بصفحة المؤسسة ،mobidec homeالذي بلغ عددهم 95مفردة،
واستخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن تطبيقات التواصل الفايسبوك
والانستغرام تلبي العديد من الحاجات والخدمات التسويقية للمؤسسة، كما تسهل على الزبائن
التواصل مع المؤسسة بصفة مباشرة، والاطلاع على أهم المعلومات حول المنتجات
والخدمات التي توفرها المؤسسة والتي ترضي حاجاتهم الخاصة.
الكلمات المفتاحية: التسويق، التسويق الالكتروني، تطبيقات التواصل الاجتماعي،
الفايسبوك، الانستغرام.Abstract:
Our study’s target objective is to spote the light on the importance
of use of social communication applications in the field of emarketing, as they fall within the field descriptive studies conducted
by "eurl mobidec". In our study, we began with the following main
question: To what extent are social Networking applications used in
the e-marketing field of eurl mobidec?.
We also divided the study into a theoretical and practical one. We
relied. descriptive approach to describe the phenomenon, interpret it
and analyze it. Our study based on the use of the questionnaire
observation and data collection. As we had chosen an objective
sample represented by customers participating in the "Mobidec home"
page, The results of the study are based on a number of results, the
most important of which is that the Facebook and Intangram meet
many of the organization's marketing needs and services. It also
makes it easier for customers to communicate directly with the
organization, that works for their satisfaction and needs.
Keywords: marketing, e-marketing, social Networking
applications, facebook, Intgram