Résumé:
إن ظهور مواقع التواصل الاجتماعي لا سيما "فايس بوك" ذلك الفضاء الأزرق الذي
نحن بصدد د ا رسته جعل من تلك المشكلة التي يعاني منها الإعلام وتؤرق الإعلاميين وهي
حرية الإعلام مشكلة على المحك، بما فتحته هذه المواقع من تواصل وتسابق للحصول على
المعلومة.
في ظل هذا جاءت هذه الد ا رسة للبحث عن حارس البوابة الجديد في ظل هذه البيئة
الإعلامية الجديدة التي تداخلت فيها عناصر العملية الاتصالية، والتي جاءت تحت عنوان
تمثلات حارس البوابة في بيئة الإعلام الجديد، د ا رسة تحليلية لأنماط استهلاك المحتويات
الإخبارية على فايس بوك، معتمدين في ذلك على المنهج المسحي التحليلي محاولين إسقاط
أطر نظرية كلاسيكية )نظرية حارس البوابة كارت لوين( على مستجدات وواقع إلكتروني
أصبح فيه الجمهور والتقنية حارس بوابة جديد يعمل على ترتيب أولوياته الإخبارية بنفسه بما
يتوافق وايديولوجياته وما تتيحه له التقنية .
حيث قمنا باختيار "فايس بوك" باعتبار هذا الأخير هو الأكثر استعمالا وانتشا ا ر في
الج ا زئر مستعملين في ذلك أداة استمارة الاستبيان، وبما أننا نتحدث عن الميديا الجديدة فقد
وقع اختيارنا على الاستبيان الإلكتروني لأنه مناسب لهذا النوع من الد ا رسة من جهة ولمواكبة
التطور التكنولوجي من جهة أخرى، أما مجتمع البحث كان عبارة عن عينة قصدية متكونة
من 14 مبحوث من طلبة علوم الإعلام والاتصال باعتبارهم أكثر فئة مستهلكة للمحتوياتالإخبارية نظ ا ر لطبيعة تخصصها، وذلك من مختلف المستويات )ليسانس، ماستر ماجيستر،
دكتو ا ره( يت ا روح أعمارهم مابين 19 إلى 65 سنة .
وقد تلخصت الد ا رسة في 3 فصول: الأطر المنهجية للد ا رسة، ثم المنطلقات والأسس
النظرية للد ا رسة، أخي ا ر فصل تطبيقي ميداني تم من خلاله اختبار الفرضيات للإجابة على
إشكالية الد ا رسة، والذي توصلنا من خلاله أن هناك ح ا رس بوابة جدد ظهروا بظهور الميديا
الجديدة وهذا ما أدى إلى تقلص دور حارس البوابة التقليدي.
The emergence of social networking sites, especially
Facebook, that blue space that we are studying has made it a problem
that the media suffers and the media is concerned about the freedom
of the media is a problem at stake, as these sites opened contact and
raced to get the information
In this context, the study came to search for the new gatekeeper
in the context of this new media environment in which the elements of
the communication process, which came under the title of gatekeeper
representations in the new media environment, analyzed the
consumption patterns of the news content on Facebook, The analytical
survey approach attempts to drop classical theoretical frameworks
(gate guard theory) to an electronic reality where the public and
technology become a new gatekeeper who sets his own news priorities
according to his ideology and technology.
We chose Facebook as the most widely used and widespread in
Algeria using the questionnaire tool. Since we are talking about the
new media, we chose the electronic questionnaire because it is
suitable for this type of study on the one hand and to keep pace with
technological development on the other. The research community was
an intentional sample consisting of 84 students from the information
and communication sciences who were considered the most consumed
category of news content due to the nature of their specialization, from
different levels (bachelor, master magister, doctor) between the ages
of 19 and 65 years.
The study was summarized in three chapters: the
methodological frameworks of the study, then the theoretical bases
and bases of the study. Finally, a practical field study was conducted
in which the hypotheses were tested to answer the problem of the
study, in which we found that there are new gate guards who appeared
in the emergence of the new media. The traditional gatekeeper.