Résumé:
ملخص :
تمحور موضوع دراستنا حول المشروع الشخصي للتلميذ مقاربة سوسيوإقتصادية، و نسعى من خلالها
الى الكشف عن علاقة العوامل الإجتماعية و الإقتصادية ببناء المشروع الشخصي المستقبلي للتلميذ، ومدى
تأثيرها في تبني المشروع للتلاميذ في السنة الثالثة ثانوي، و قد إعتمدنا في دراستنا هذه على فرضيتين أساسيتين
، جاءت الفرضية الأولى تحت: للمستوى المعيشي للأسر علاقة باختيار التلميذ لمشروعه الشخصي المستقبلي،
أما الفرضية الثانية مفادها أنه للنزعة المادية للوسط الاجتماعي الذي يعيش فيه التلميذ علاقة باختياره لمشروعه
الشخصي المستقبلي، و للإجابة على تساؤلات الدراسة و فرضياتها، كنا نحاول القيام بدراسة ميدانية على
مجموعة من تلاميذ ثانوية محمد بوديس الزبابجة، وادي الفضة، ولاية الشلف، بالاعتماد على منهج المسح
الإجتماعي .
Abstract :
The study is about he relationship between the socio-economic factors and the
building of the Student’s futuristic personal project. We tried to discover to
what extent these two factors affect in the choice process where the sample
touched all the third year secandary school pupils that were 80 ones of all the
streams, scientific and literary stream, using purposive sample moreover, we
used the descriptive method which is represented in the social survey
curriculum in order to answer the questions of the study and to describe the
phenomenon exactly through the data collection using the questionnaire tool
which contains two which contains two principal concepts that are: the
family s living level and the material propensity and their effect on the
Student’s personal project, where we wanted to resort the statistical package
SPSS in analysing the result but it was difficult to do so because it coincides
with covid 19 epidemic