Résumé:
فيػػػػػػػرس المحػػػػػتكيػػػػات الصػػػػػفػػػػحة
شكر ك عرفاف
الإىداء
فيرس الأشكاؿ
ممخص الدراسة
Résumé de l’étude
مقدمة أ ،ب
الإطػػػػػػػار اؿػػػمفػػػػػىجػػػػػي
- 1بناء الإشكالية 07
- 2تساؤلات البحث 07
- 3الفرضيات 07
- 4أسباب اختيار الموضوع 08
- 5أىمية الموضوع 08
- 6أىداؼ الدراسة 09
- 7تحديد مفاىيـ الدراسة 09
- 8منيج البحث العممي 13
- 9أدوات جمع البيانات 17
مجتمع البحث و العينة 17
مجالات الدراسة 18
الدراسات السابقة 18
الإطػػػػػار الفػػػػػػظػػػػػري
الفصؿ الأكؿ : مدخؿ إلى العلاقات العامة
تمػػييػػػػد 26
- 1مفاىيـ و تعريفات حوؿ العلبقات العامة 27
- 2التػطور التاريخي لمعلبقات العامة 29
- 3أىداؼ و أىمية العلبقات العاـة 33
- 4تنظيـ و إدارة العلبقات العامة 36
خلبصة الفصؿ 41
الفػػصػػػؿ الػػثاني:استراتيجيات الاتصاؿ داخؿ المؤسسة ورسـ صورتياتمػػييػػػػد 43
- 1مفيوـ الإستراتيجية 44
- 2أنواع استراتيجيات العلبقات العامة داخؿ المؤسسة 49
- 3كيفية بناء و إعداد إستراتيجية العلبقات العامة 51
- 4الصورة الذىنية 57
خلبصة الفصؿ 67
الإطػػػػػار اؿػػػػتطب ػػػػػيؽػػػػي
دراسة ميدانية لمؤسسة اتصالات الجزائر فرع ػ مستغانـ ػ
تمػػييػػػػػػد 70
- 1دليؿ المقابمة 71
- 2بطاقة فنية لمؤسسة لاتصالات الجزائر 72
- 3الييكؿ التنظيمي لممؤسسة 74
- 4تحميؿ محاور المقابمة 78
- 5النتائج العامة 81
خػػػػػػػػػاتمػػػػة ج،د
قائػػػػػػػػػػػػػػػػمة المراجػػػػػػػػع
الملاحػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػػؽAbstract :
Due to the great importance played by public relations in organizing the
management of economic and service institutions and improvingtheirexternal
image, and thisiswhat made researchers care and insist on revealing the effective
rolethat relations play in forming the status and image of these institutions.
The main objective of ourstudywas to uncover the strategies by which public
relations are practiced to organize the administrative and service work of the
service institution, and we have used the case studymethodologybecauseitis the
appropriate for ourstudy, and to collect information and data, alsoweused the
interview as a basic toolthroughour observations and ourvisit to the various
offices of the Commercial Agency for Algeria Communications - Mostaganem
Branch -, and we chose the studysampleintentionally, not probability, becausewe
intended certain personswithin offices of the institution, whileourstudyextended
for 15 daysfrom June 16 to July 01.
To address the problem of ourresearchweadopted the hypothesisthat the practice
Public relations throughitsmethodology and application in the form of strategies
that are more effective and coordinated, and we have alsosought, throughour
study, to achieve the following objectives: Knowing the strategiesfollowed by
Algeria Telecom to implement public relations, the means and capabilitiesused in
practicing communication and providing service, the role of General organization
relations in the management of the institution.
And as eachresearch, ourresearchhad key wordsrepresentedin:strategy,
communication, service organization, public relations, mental image thatis the
essence of the research, as eachword carries general questions behindit.