Résumé:
ملخص:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور مستشار التوجيه في التخفيف من قلق اإلمتحان لدى تالميذ
السنة الثالثة ثانوي من وجهة نظر مستشاري التوجيه، وقد بلغت عينة الدراسة )10 )مستشارين
ُمعينن بالثانويات منهم )05 )مستشارات، وقد تم اختيار العينة بطريقة العينة القصدية، مستخدمين
في الدراسة المنهج الوصفي، واعتمدنا تطبيق استبيان دور مستشار التوجيه في التخفيف من قلق
اإلمتحان حيث ق ، وقد قمنا بالمعالجة اإلحصائية لفرضيات ُسم إلى بُعدين بيداغوجي ونفسي
الدراسة باالستعانة ببرنامج الحزمة اإلحصائية للعلوم االجتماعية )SPSS.)
وقد توصلنا إلى النتائج التالية :
- يساهممستشارالتوجيهالمدرسيوالمهنيبدرجةعاليةفيالتخفيفمنقلقاالمتحانلدىتالميذالسنةالثالثةمنالتعل
يمالثانويفيبُعديالمتابعةالبيداغوجيةوالنفسية.
- ال توجد فروق ذات داللة إحصائية في دور مستشار التوجيه البيداغوجي في التخفيف من قلق
اإلمتحان تعزى إلى متغير الجنس.
- توجد فروق ذات داللة إحصائية في دور مستشار التوجيه البيداغوجي في التخفيف من قلق
اإلمتحان تعزى إلى متغير التخصص لصالح تخصص علم النفس.
- ال توجد فروق ذات داللة إحصائية في دور مستشار التوجيه النفسي في التخفيف من قلق
اإلمتحان تعزى إلى متغير الجنس.
- توجد فروق ذات داللة إحصائية في دور مستشار التوجيه النفسي في التخفيف من قلق
اإلمتحان تعزى إلى متغير التخصص.
الكلمات المفتاحية:مستشار التوجيه؛ قلق اإلمتحان؛ تالميذ الثالثة ثانوي .
Abstract:
The study aimed to reveal the role of the guidance counselor in alleviating
exam anxiety among third year secondary students from the point of view of
the guidance counselors.The study sample consisted of (10) counselors
appointed in secondary schools, of whom (05) were female counselors, and
the sample was chosen by the intentional sampling method.The sample was
chosen by the intentional sampling method, using the descriptive approach in
the study.
د
We have carried out the statistical treatment of the study's hypotheses using
the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program.
We reached the following results:
-The guidance counselor contributes to a high degree in alleviating exam
anxiety among students in the third year of secondary education in the two
dimensions of pedagogical and psychological follow-up.
- There are no statistically significant differences in the role of the
pedagogical guidance counselor in alleviating exam anxiety due to the gender
variable.
- There are no statistically significant differences in the role of the
psychological guidance counselor in alleviating exam anxiety due to the
gender variable.
- There are statistically significant differences in the role of the psychological
guidance counselor in alleviating exam anxiety due to the variable of
specialization in favor of the psychology major.
Keywords: guidance counselor; exam anxiety; Third year secondary students.